Název: Panoptikum
Další názvy: freak show
Autoři: Trbušek, Adam
Vedoucí práce/školitel: Beránek, Jiří
Oponent: Novotný, Jiří
Datum vydání: 2014
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/13213
Klíčová slova: panoptikum;společnost;vědomí;pokrytectví;Francisco Goya;saturn;králík
Klíčová slova v dalším jazyce: panopticon;society;consciousness;hypocrisy;Francisco Goya;rabbit;saturn
Abstrakt: Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolil téma panoptikum. Uchopil ho, a s ohledem na mou předešlou tvorbu ho dál rozvíjel. Samotný pojem je pro mě definicí dnešní autoimunní společnosti, vzývající nejnovější neplatné pravdy a chránící si své zdeformované vědomí. Společnosti, jenž povýšila spotřební systém na nové náboženství a topí se ve svém vlastním pokrytectví. Cílem mé práce bylo vytvořit monument, pomník současnosti, zobrazující stav společnosti tak, jak jej vnímám já. Satirické dílo, znázornění člověka uvězněného v systémovém mechanismu, naprosto bezmocný, nemocný a oddaný, který podlehl svým touhám a rozmarům. Objekt je volně inspirován obrazem od Francisca Goyi - "Saturn požírající svého syna". Goya obraz vytvořil v období Napoleónova uchvácení Španělska. Jednou z možných interpretací je frustrace z devastujícího objetí nového patrona. Tento zničující stisk můžeme pak v přeneseném slova smyslu cítit i dnes, avšak osoba diktátora se proměnila ve společenský jev, u kterého můžeme jen obtížně obviňovat konkrétní osoby. Vytvořili jsme si ho my všichni, každý svým dílem přispívá k živení tohoto monstra a co hůř, nekrmíme ho ničím jiným než sami sebou a ještě ho s láskou opečováváme, nevnímaje, jak nám pomalu ohlodává maso z údů. Chtěl jsem zobrazit samotný pocit z této beznaděje, kdy to, co nás rozsápe, není nic jiného než vlastní představa o životě, která není ani tak naše, jako spíše vnuknutá naším okolím jak blízkým, tak vzdáleným, či virtuálním. Socha se mimojiné také snaží o ilustraci podivného vztahu mezi modernou a tendencemi postmoderními, jež dominují i na poli současného umění. Myslím, že hlavní přínos mé práce spočívá ve snaze zachovat principy klasické sochy a přesto nabídnout jistou svěžest a současnost zpracování. Nabídnout smysluplnou syntézu dvou odlišných přístupů v mém oboru. V práci jsem se zaměřil na nepatrný rozpor v dnešní soše, který tvoří jen zlomek problematiky soudobého sochařství a umění vůbec. Výstupem je dílo vytvořené na základě mých dosavadních poznatků v oboru a zároveň propojené se subjektivním pohledem na společnost 21. stol. u něhož záměrně využívám paradoxu, kdy se nezdráhám použitím postmoderních prostředků zastat velkých ideálů moderny.
Abstrakt v dalším jazyce: The theme of my thesis is panopticon. I grasped it, and taking into consideration my previous work I developed it even further. For me, the term itself is a definition of contemporary autoimmune society, which worships its newest invalid truths and protects its deformed consciousnes. Of a society, which presented consumerism as a religion and is now drowning in its own hypocrisy. The goal of my thesis was to create a monument. A reminder of present, depicting the state of society as I see it. A satirical piece, presenting a person entrapped in the systemic mechanism, completely powerless, ill, and devoted. A person that surrendered to her own desires and whims. My work is loosely inspired by painting "Saturn Devouring His Son" by Francisco Goya. He gave birth to the painting during Napoleon's conquer of Spain and one of the possible interpretations is the frustration stemming from ruthless embrace of the new patron. This devastating grasp can be in a way felt even today, though the persona of a dictator vanished and we are left with societal phenomenon. In a setting like this it is hard to blame specific people. We all created it, everyone helps with its feeding and what's even worse, we are not feeding it anything but our own selves, all this being done with loving care. I wanted to depict the very feeling of despair, the feeling of realization that what tears us apart is nothing else but our own preconception of life, which is not as much ours as it is projected into us by our environment, be it close one, remote one, or even virtual one. The scultpure is also trying to illustrate the strange relationship between modern and post-modern tendencies in contemporary art. I believe, that the main contribution of my thesis lies in its effort to conserve classical approaches to sculpture, yet also to offer freshness and contemporariness. I focused on barely noticeable struggle in today's sculpture, which is just a fraction of problems in current sculpturing and art in general. The results is a piece based on the knowledge I have obtained so far in my field, entangled with my subjective view of 21st century's society, where I knowingly come with a paradox of using post-modern means to stand by and defend great ideals of modernism.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (UUD)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Bakalarska prace - Adam Trbusek.pdfPlný text práce1,8 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
TRBUSEK.pdfPosudek vedoucího práce207,8 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
TRBUSEK.pdf(1).pdfPosudek oponenta práce177,01 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
TRBUSEK ZARI.pdfPrůběh obhajoby práce152,12 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/13213

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.