Název: Bodový systém v kontextu pravidel silničního provozu
Další názvy: The point system in the context of the rules of the road
Autoři: Šilhánková, Lenka
Vedoucí práce/školitel: Louda Tomáš, JUDr. CSc.
Oponent: Lego Jan, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28998
Klíčová slova: bodový systém;řidič;řidičské oprávnění;námitky;přestupek;zákon o silničním provozu;dopravně psychologické vyšetření
Klíčová slova v dalším jazyce: point system;driver;driving license;objections;offenses;road traffic act;traffic psychological examination
Abstrakt: Ve své práci jsem popsala fungování bodového systému především z pohledu jeho aplikační praxe. V první kapitole jsem zdůvodnila výběr bodového systému jakožto tématu své bakalářské práce. Inspirovalo mne, že jednak v roce 2016 uplynulo deset let od zavedení bodového systému do právního řádu České republiky, jednak skutečnost, že aplikace bodového systému ve všech jeho podobách je předmětem mého zaměstnání, neboť pracuji jako referent úřadu obce s rozšířenou působností zabývající se všemi stránkami bodového systému, samozřejmě vyjma zákonodárné iniciativy, a bodový systém se mne rovněž týká jakožto řidiče motorového vozidla, z této pozice dosud pouze v teoretické rovině. Ve druhé kapitole jsem nejprve vymezila základní pojmy. Následně jsem popsala fungování bodového systému. Vymezila jsem, co vlastně bodový systém je, jaký je jeho účel a jaké důvody vedly zákonodárce k jeho zavedení. Dále jsem se zabývala historií bodového systému, od jeho obdoby ve formě papírových vložek k řidičskému průkazu, přes jeho první verzi až po současnou podobu. Následně jsem popsala princip bodového systému zaznamenávání bodů do registru řidičů, možnosti zákonných odečtů bodů, důsledky dosažení 12 bodů, tzn. pozbytí řidičského oprávnění, a podmínky stanovené zákonem o silničním provozu k tomu, aby řidič mohl požádat o vrácení řidičského oprávnění. Podrobněji jsem se zabývala splněním podmínky absolvování dopravně psychologického vyšetření. Na základě porovnání charakteristiky trestání a charakteristiky bodového systému, na základě důvodové zprávy k zákonu o silničním provozu a na základě průlomového rozsudku Nejvyššího správního soudu jsem se pokusila zodpovědět otázku, zda body jsou či nejsou trestem. Ve třetí kapitole jsem uvedla charakteristiky bodových systémů některých zemí Evropské unie. Rozdělila jsem bodový systém používaný v těchto zemích na 3 základní skupiny. Na skupinu přičítací, kdy má řidič na začátku na svém bodovém kontě 0 bodů a jednotlivé body jsou mu pak postupně přičítány. Na skupinu odečítací, kdy má řidič na začátku na svém bodovém kontě zákonem dané země stanovenou maximální hranici a jednotlivé body jsou mu od této hranice odečítány. A na skupinu 3x a dost, kdy řidič je při prvním spáchání přestupku varován, při druhém spáchání je mu uložena pokuty a teprve při třetím spáchání je mu odebrán řidičský průkaz. Podrobněji jsem se věnovala bodovému systému ve Spolkové republice Německo jakožto v zemi, kde byl bodový systém zaveden jako první v Evropě. Popsala jsem jeho verzi před radikální novelizací od 1.5.2014 i po této novelizaci spočívající především ve snížení maximální hranice z 18 bodů na 8 a redukci přestupků na ty opravdu závažné ale se současným značným zvýšením výše pokuty za přestupky nebodované z důvodu zachování výchovného efektu. V závěru kapitoly jsem porovnala bodový systém Spolkové republiky Německo s českým bodovým systémem. Samostatnou kapitolu, čtvrtou, jsem věnovala námitkovému řízení v rámci bodového systému jakožto jakési formy opravného prostředku proti odnětí řidičského oprávnění v důsledku dosažení maximální hranice 12 bodů, a jeho odlišnostmi od klasického správního řízení vedeného ve věci projednání přestupku, neboť důsledkem dosažení takové hranice je pozbytí řidičského oprávnění, o kterém se však nerozhoduje, když řidič jej pozbývá de lege, ze zákona. Jestliže se o pozbytí nevydává rozhodnutí, nemůže řidič využít opravné prostředky proti rozhodnutí stanovené správním řádem. Z tohoto důvodu dává zákon o silničním provozu řidiči možnost obrany ve formě námitek proti záznamu bodů. V kapitole popisuji, k čemu dochází, jestliže řidič podá námitky proti záznamu bodů a zabývám se nejčastějšími námitkami, které jsou v praxi uplatňovány jako např. že řidič přestupek nespáchal nebo že spáchal jiný, než za který mu byly zaznamenány body, že podklad, na základě něhož byl proveden záznam bodů nebyl pro záznam způsobilým podkladem, atd.
Abstrakt v dalším jazyce: In my work I described in detail the functioning of the point system, especially in view of its application in practice. In my first chapter, I justified the selection of the point system as the topic of my thesis. I was inspired by the fact that : first - in 2016 passed already ten years since the point systém was introduced to Czech law, second : the fact that the application of the point system in all its forms is the main subject of my job because I work as a officer of the municipality with extended powers which is dealing with all the aspects of point system, of course, except the legislative initiatives. And the point systém also applies to me as a driver of a motor vehicle (from this position up to now only in theory). In the same time I defined also the basic terms in my first chapter. In the second chapter I describe the functioning of the point system. I defined what the point system is, what is the purpose and what reasons led the legislature to its implementation. I also pursued the history of point system, from the counterpart in the form of paper inserts in the driving license through the first version to the current form. Then I described the principle point system - recording of the points in the register of drivers, the possibility of statutory deductions of points, the consequences of achieving 12 points,meaning the loss of driving licence, the conditions fixed by the Road Traffic Act to restore the driving license, particularly the fulfillment of conditions for passing traffic psychological examination. Based on several different angles, I tried to answer the question if the points are or are not a form of penalization. In the third chapter I mentioned the characteristics of point systems in some European Union countries. I divided the point system used in the EU countries in three basic groups. First group adding points - when the driver has in the beginning in his account 0 points and the points are sequentially attributed to his account. Second group deducting points - when the driver has in the beginning in his account the maximum limit of the points set by the law of each country and every single point is deducted from his account. The last third group three times is enought - when the driver is warned when committing the first offense. When he commits the second offense he gets a fine and only committing the third offence his driving license is revoked. I dealt with the points system in the Federal Republic of Germany in details as the country where the point systém was introduced as a first in Europe, and it has been modified with a radical amendment from 1st May 2014 and after this amendment. In the end of the chapter, I compared the point system of the Federal Republic of Germany with the Czech point system. A separate chapter, the fourth, I dedicated to the objection proceedings within the point system as a form of some kind of appeal against the withdrawal of the driving license, and I pursued the differences from the administrative procedure concerning the discussion on the offense because we never discuss about the loss of driving licence, the driver forfeited the driving licence by the Law. So he can not use the legal remedies against the decision by the Administrative Code. For this the Road Traffic Act gives an instrument in the form of demur to record the points. I describe the consequences of demurs and I mention also the examples of the most drivers given demurs, such as : the driver offenses he did not commit any offence or that he had committed other offence than that one for which they were recorded him the points or that the base on which the recording was made had not been eligible, etc.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSR)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
bakalarka Silhankova pdf1.pdfPlný text práce1,38 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Silhankova - posudek VP.pdfPosudek vedoucího práce579,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Silhankova - posudek OP.pdfPosudek oponenta práce510,96 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Silhankova - protokol BP.pdfPrůběh obhajoby práce287,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/28998

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.