Title: Innovative Practice in Initial Professional Studies for Czech Pre-School Teachers
Other Titles: Inovativní praxe v přípravném studiu pro české předškolní učitele
Authors: Loudová Stralcynská, Barbora
Koželuhová, Eva
Citation: LOUDOVÁ STRALCYNSKÁ, B. KOŽELUHOVÁ, E. Innovative Practice in Initial Professional Studies for Czech Pre-School Teachers. Excellence and Innovation in Learning and Teaching, 2022, roč. 7, č. 2, s. 76-90. ISSN: 2499-507X
Issue Date: 2022
Publisher: FrancoAngeli
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/53878
ISSN: 2499-507X
Keywords: počáteční odborné studium;učitelé předškolních zařízení;inovační praxe;vysokoškolská didaktika;interdisciplinární přístupy
Keywords in different language: initial professional studies;pre-school teachers;innovative practice;university didactics;interdisciplinary approaches
Abstract: Za poslední tři desetiletí došlo ke zvýšení úrovně univerzit vzdělávání pro předškolní pedagogy v ČR. Cíl příspěvku je prezentovat část výsledků výzkumné studie srovnávající bakal studijní programy předškolní pedagogiky na deseti univerzitách v zemi. Výzkum provedený v letech 2020-2022 zjistil, že ačkoliv národní minimální kvalifikace učitelů předškolních zařízení zůstává na střední odborné škole V poslední době jsou kvalifikace na terciární úrovni mnohem běžnější kvalifikovaní předučitelé. Demokratická proměna českého školství systém za posledních 30 let přinesl mnoho vylepšení jako např inovace v koncepci, struktuře, obsahu a organizaci bakalářského studia studijní programy. Zejména v posledním desetiletí se to týká především větších integrace teorie vyučování, didaktiky a praktické přípravy studentů. v některé univerzity tyto iniciativy také vedly k modularizaci kurzy a spolupráce mezi lektory z různých oborů a oddělení. Tento článek představuje příklady ze dvou českých univerzit do ilustrují, jak byly tyto nové přístupy úspěšně implementovány přinesla pozitivní zpětnou vazbu od studentů.
Abstract in different language: Over the last three decades, there has been an increase in university level education for pre-school teachers in the Czech Republic. The aim of the paper is to present part of the results of a research study comparing the Bachelor’s degree programmes in pre-school pedagogy at ten of the country’s universities. Conducted between 2020-2022, the research found that although the national minimum qualification for pre-school teachers remains at secondary vocational level, tertiary level qualifications are much more common among more recently qualified pre-teachers. The democratic transformation of the Czech education system during the last 30 years introduced many improvements such as innovation in the conception, structure, content and organisation of Bachelor’s degree programmes. Especially in the last decade, these mainly relate to greater integration of teaching theory, didactics and practical training of students. In some universities these initiatives have also resulted in modularisation of courses and cooperation between lecturers from different subject disciplines and departments. This article presents examples from two Czech universities to illustrate how these new approaches were successfully implemented and resulted in positive feedback from students.
Rights: © The Author(s)
Appears in Collections:Články / Articles (KPG)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
05_Stralczynská, Koželuhová.pdf909,32 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53878

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD