Název: Autorská nonsensová pohádka v učivu literární výchovy na ZŠ
Další názvy: Authorial Nonsense Fairy-Tale in Literature Education Curriculum at Elementary Schools
Autoři: Bubeníčková, Petra
Vedoucí práce/školitel: Mlsová, Nella
Oponent: Gejdušková, Ivana
Soleiman pour Hashemi, Michaela
Datum vydání: 2014
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/13186
Klíčová slova: nonsens;nonsensová pohádka;A. Mikulka;teorie humoru;literární výchova;učivo;umělecký text
Klíčová slova v dalším jazyce: nonsense;nonsense fairy-tale;Alois Mikulka;humor theory;literary education;curriculum;fiction
Abstrakt: Práce se věnuje problematice nonsensové pohádky v učivu literární výchovy na základní škole. Teoretická část se nejprve zaměřuje na vymezení pojmu nonsens, poté na genezi nonsensové pohádky v české literatuře a teorii nonsensového humoru. Pozornost je rovněž věnována problematice školní literární výchovy a pozici nonsensové pohádky v čítankách na základní škole. V praktické části jsou prezentovány výsledky pedagogického výzkumu, který byl realizován v měsíci březnu 2012 na vybraných základních školách Královéhradeckého kraje. Zvolenou cílovou skupinou byli žáci 5. a 9. tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda existují rozdíly ve vnímání jazykové komiky v rovině intelektuálního vtipu mezi žáky 5. a 9. ročníků. Za tímto účelem byl použit text nonsensové pohádky A. Mikulky. Výsledky výzkumného šetření rozdíly prokázaly. Žáci devátých ročníků jsou schopni rozpoznat nejen nonsensový vtip na úrovni lexika, ale i v rovině intelektuální na rozdíl od žáků pátých tříd, kteří preferují jazykovou komiku založenou na použití nezvyklé slovní zásoby.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis is focused on the issue of nonsense fairy-tale in literary education curriculum at elementary schools. The theoretical part firstly deals with the definition of the term nonsense; it further focuses on the genesis of nonsense fairy-tale in Czech literature and theory of nonsense humor. Special attention is paid to the issue of literary education at schools and the position of nonsense fairy-tale in elementary schools readers. The practical part presents the results of pedagogical research conducted in March 2012 at selected schools form Hradec Králové region. The selected target groups were students of 5th and 9th grade. The aim of the research was to prove the existence of differences in perception of language comic on the intellectual joke level between 5th and 9th graders. For that purpose a fairy-tale by Alois Mikulka was used. The research results have proved the differences exist. The 9th graders are able to distinguish nonsense jokes not only on the lexical level, but also on the intellectual level, unlike the 5th graders, who prefer language comic based on the use of unusual vocabulary.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KČJ)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Autorska nonsensova pohadka v ucivu literarni vychovy na zakladni skole_.pdfPlný text práce2,04 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bubenickova_mlsova.pdfPosudek vedoucího práce154,83 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
bubenickova_gejgusova_hashemi.pdfPosudek oponenta práce834,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
prubeh_obhajoby_bubenickova.pdfPrůběh obhajoby práce107,59 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/13186

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.