Název: Obraz čarodějnických procesů v kultuře 20. století
Další názvy: The view of the witchcraft trials in the culture of the 20th century
Autoři: Kaplanová, Jana
Vedoucí práce/školitel: Kodet, Roman
Oponent: Jeřábek, Martin
Datum vydání: 2015
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/19415
Klíčová slova: čarodějnictví;severomoravské čarodějnické procesy;Kladivo na čarodějnice;Václav Kaplický;Otakar Vávra;salemské čarodějnické procesy;Arthur Miller;Čarodějky ze salemu
Klíčová slova v dalším jazyce: witchcraft;witchcraft trials in north Moravia;Hammer for witches;Václav Kaplický;Otakar Vávra;witchcraft trials in salem;Arthur Miller;The Crucible
Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá zobrazením čarodějnických procesů v kultuře 20. století. Primárně je zaměřena na české prostředí tedy na severomoravské čarodějnické procesy z druhé poloviny 17. století, které se následně staly tvůrčím námětem pro celou řadu českých umělců. Jako první se touto problematikou nechal na počátku 60. let inspirovat známý český spisovatel Václav Kaplický. V jeho pravděpodobně nejslavnějším románu Kladivo na čarodějnice se mu podařilo vytvořit jeden z nejčtivějších a nejkomplexnějších obrazů velkolosinských a šumperských čarodějnických procesů. Toto spisovatelovo pojetí ovlivnilo po roce 1963 většinu dalších autorů, kteří se rozhodli problematikou severomoravských čarodějnických procesů zabývat. Jedním z nich byl také známý český režisér Otakar Vávra. Stejně tak se nechali inspirovat spisovatel Michael Weber, dramatik Michal Lázňovský či ne příliš známý umělec Jiří František Šváb. Spíše pro srovnání jsou zde jako příklad čarodějnického pronásledování v zahraničí, konkrétně v USA, uvedeny také salemské čarodějnické procesy z roku 1692. Jimi se nechal inspirovat známý americký dramatik Arthur Miller. Jeho divadelní hra z roku 1953 Čarodějky ze Salemu (The Crucible) se stala předlohou pro dva stejnojmenné filmy z let 1956 a 1996.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis follows up the representation of witch trials in the culture of the 20th century. It's mainly focused on the Czech area the witch trials in the North Moravia in the second half of the 17th century. They became the creative theme for lots of Czech authors. The first one who was inspired by this mentioned issue was a famous Czech author Václav Kaplický at the beginning of the 60th. In his probably most famous novel Witches' hammer he proved to create one of the most readable and global image of witch trials in Šumperk and Velké Losiny. After 1963 the most authors, who decided to follow up the witch trials' problem in North Moravia, were influenced by this conception. One of them was the well-known Czech director Otakar Vávra. The witch trials' problem in Velké Losiny and Šumperk inspired also the writer Michael Weber, dramatist Michal Lázňovský or not much known artist Jiří František Šváb. First there is an exemple of witch-hunt abroad, specifically in the USA. In 1692 there were the witch trials in Salem. They inspired the famous American dramatist Arthur Miller. His drama The Crucible (1953) became the artwork for the next two films of the same name in 1956 and in 1996.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KHV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Obraz carodejnickych procesu v kulture 20. stoleti.pdfPlný text práce1,3 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
vedouci-Kaplanova posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce989,66 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
oponent-Kaplanova posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce956,47 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
obhajoba-Kaplanova_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce316,79 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/19415

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.