Název: Trezorové filmy v Československu a jejich tvůrci: Vybrané příklady
Další názvy: Vault Movies in Czechoslovakia and their Creators: Selected Examples
Autoři: Steinbach, Martin
Vedoucí práce/školitel: Novotný, Lukáš
Oponent: Kodet, Roman
Datum vydání: 2015
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/19426
Klíčová slova: trezorové filmy;Československo;Jiří Menzel;Skřivánci na niti;Bílá paní;Zdeněk Podskalský;Otakar Vávra;Kladivo na čarodějnice;Zdenek sirový;Smuteční slavnost;Karel Kachyňa;Ucho;Vojtěch Jasný;Všichni dobří rodáci;filmy;normalizace;trezor;nová vlna;FAMU
Klíčová slova v dalším jazyce: vault movies;Czechoslovakia;FAMU;Jiří Menzel;Skřivánci na niti;Bílá paní;Zdeněk Podskalský;Otakar Vávra;Kladivo na čarodějnice;Zdenek Sirový;Smuteční slavnost;Karel Kachyňa;Ucho;Vojtěch Jasný;Všichni dobří rodáci;new wave
Abstrakt: Navrhovaná diplomová práce si klade za cíl zpracování problematiky československých filmů, které se z různých důvodů dostaly na index zakázaných snímků a o nichž hovoříme jako o "trezorových filmech". Jedná se především o díla, která můžeme chronologicky řadit do 60. let 20. století a souvisí se vznikem tzv. "Nové vlny". V tomto období docházelo k politickým a společenským změnám, které zapříčinily postupné uvolnění poměrů. Filmový průmysl byl jedním z uměleckých odvětví, kde se tyto změny projevovaly nejvýrazněji a měly tím pádem největší dopad na československou společnost. V prvních kapitolách práce bude přiblížen vývoj kinematografie v Československu, a to ve dvou částech do konce druhé světové války a do vzniku "Nové vlny". Filmový průmysl prošel v tomto historickém období četnými změnami. V dalších částech práce bude věnován pohled na kulturní změny v 60. letech 20. století jejich příčiny a hlavní události. Kapitola s názvem "Nová vlna" bude zohledňovat vznik, vývoj, charakteristiku a jednotlivé zástupce (tvůrci, díla) tohoto směru. Hlavní kapitoly této diplomové práce se zaměří na šestici vybraných trezorových filmů, na jejich obsah a ideologická východiska. Zároveň bude přiblížen postoj komunistického aparátu k těmto snímkům, přičemž budou vysvětleny důvody, díky kterým byl zmiňovaný film zakázán. Rovněž bude věnován prostor jejich režisérům s ohledem na jejich životopis a dřívější či pozdější tvorbu. Šest trezorových filmů pro tuto diplomovou práci jsou Skřivánci na niti režiséra Jiřího Menzela, Kladivo na čarodějnice režiséra Otakara Vávry, Smuteční slavnost režiséra Zdenka Sirového, Všichni dobří rodáci režiséra Vojtěcha Jasného, Ucho režiséra Karla Kachyni a Bílá paní režiséra Zdeňka Podskalského. V závěru práce bude zhodnocen celkový význam zmíněných trezorových filmů v souvislosti s celkovým kontextem totalitního režimu v Československu. Hlavními zdroji pro tuto diplomovou práci bude především necizojazyčná odborná literatura a odborná periodika a studie. Využity budou rovněž prameny z fondu Národního filmového archivu v Praze.
Abstrakt v dalším jazyce: The topic of this thesis will look into selected motion pictures of the czechoslovak cinematography, which from various reasons got to an index of forbidden films and we refer to them as "vault movies". Timewise, this work will be specifically focused on pieces of work from sixties and seventies of the last century. Aim of the thesis will be to outline basic elements of historical developement of czechoslovak cinematography after the second world war with respect on the latter origin of so called "New Wave". Moreover it will also focus on life and career of individual directors of selected motion pictures and will politically, socially, and culturally analyze their work, which ended up forbidden. Major attention will be given to movies Skřivánci na niti of director Jiří Menzel, Kladivo na čarodějnice of Otakar Vávra, Smuteční slavnost of Zdeněk Sirový, Všichni dobří rodáci of Vojtěch Jasný, Ucho of Karel Kachyňa and Bílá paní of Zdeňěk Podskalský. In the conclusion of the thesis I will evaluate the overal significance of mentioned vault movies with link to the general context of totalitarian regime in Czechoslovakia.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KHV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
FINALNI VERZE_steinbach.pdfPlný text práce730,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
vedouci-Steinbach_posudek vedouciho.pdfPosudek vedoucího práce820,59 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
oponent-Steinbach posudek oponenta.pdfPosudek oponenta práce979,7 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
obhajoba-Steinbach_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce304,35 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/19426

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.