Title: | Možnosti a úskalí spolupráce mezi učitelem a asistentem pedagoga na 1. stupni ZŠ |
Other Titles: | The possibilities and the obstacles of cooperation between the teacher and the teacher´s assistant at the primary school |
Authors: | Hofrichterová, Bohumila |
Advisor: | Slowík Josef, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Zachová Markéta, PhDr. Ph.D. |
Issue Date: | 2016 |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/24298 |
Keywords: | integrace;asistent pedagoga;kompetence asistenta pedagoga;spolupráce mezi asistentem pedagoga a učitelem;metody spolupráce;ideální spolupráce;problémy v komunikaci;náplň práce asistenta pedagoga;vzdělávání asistentů pedagoga;historie profese;efektivní postupy spolupráce |
Keywords in different language: | integration;teacher´s assistant;competences of teacher´s assistant;cooperation between teacher´s assistant and the teacher;methods of the cooperation;ideal cooperation;problems in communication;teacher´s assistant´s job description;education of teacher´s assistants;history of profession;effective procedures of cooperation |
Abstract: | Diplomová práce představuje čtenáři profesi asistenta pedagoga. Jsou zde uvedeny kompetence, náplň práce, vývoj profese, pojem asistenta pedagoga ve světe a v České republice, vzdělávání asistentů, optimální metody spolupráce mezi asistentem pedagoga a učitelem a zároveň možné problémy. Výzkumná část se zabývá spoluprací mezi učitelem a asistentem. Výzkum proběhl ve třídách, kde je přítomen integrovaný žák, k němuž je přidělen asistent pedagoga. Pro kvalitativní šetření byly vybrány tyto metody: krátkodobé pozorování spolupráce, polostrukturovaný rozhovor s učitelem, poté s asistentem a krátká anketa pro žáky. Výsledky výzkumu nabízejí podněty pro další (kvantitativní) šetření. Práce může být návodem pro ideální spolupráci, ale také zmiňuje některé problémy, které se ve spolupráci mohou vyskytnout. |
Abstract in different language: | This diploma thesis presents teacher's assistant profession, it´s job description, competences, profession´s development, the teacher´s assistant term in the world and in the Czech Republic, education of teacher´s assistant and optimal methods of cooperation between teacher´s assistant and the teacher as well as the possible problems. The research took place in the classes, where integrated pupil and his teacher´s assistant is present. Short term observation, interview with the teacher, then with the teacher´s assistant and a short questionnaire for pupils were the methods used in the qualitative research. The results of the research offer initiative for other (quantitative) research. This thesis can be an instruction for ideal cooperation, but it also mentions some problems, which can appear during the collaboration. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hofrichterova-diplomova prace.pdf | Plný text práce | 1,47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Hofrichterova VP0001.pdf | Posudek vedoucího práce | 250,1 kB | Adobe PDF | View/Open |
Hofrichterova OP0001.pdf | Posudek oponenta práce | 342,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Hofrichterova O0001.pdf | Průběh obhajoby práce | 31,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/24298
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.