Title: | Výběr a uspořádání učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa |
Other Titles: | Choice and arrangement of curriculum in selected course books of Czech language for English speaking foreigners with concentration on grammatical categories of verb |
Authors: | Kodajková, Lucie |
Advisor: | Hrdlička, Milan |
Referee: | Macháčková, Dita |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/2748 |
Keywords: | čeština pro cizince;gramatika;sloveso;gramatické kategorie sloves;imperativ;kondicionál;pasivum;komunikační metoda;gramatické minimum;analýza;analýza učebnic pro cizince |
Keywords in different language: | czech language for foreigners;grammar;verb;grammatical categories of verb;imperative;conditional;passive;communicative method;grammatical minimum;analysis;analysis of course books for foreigners |
Abstract: | Tato práce se pojednává o výběru a uspořádáním učiva ve vybraných učebnicích češtiny pro anglicky mluvící cizince s důrazem na gramatické kategorie slovesa, především kategorií imperativ, kondicionál a pasivum. Zabývá se pojmem gramatika, vyučovacími metodami, charakterizujme komunikační metodu. Pozornost je věnována prezentaci gramatiky z didaktického hlediska, objasňuje například pojem ?gramatické minimum?. Dále je zde zaměřena pozornost na sloveso a jeho mluvnické kategorie z hlediska formálního tvoření. Praktická část se zabývá analýzou prezentace mluvnických kategorií ve vybraných učebnicích českého jazyka pro cizince. |
Abstract in different language: | This diploma thesis deals with choice and arrangement of curriculum in selected course books of Czech language for English speaking foreigners and it concentrates on grammatical categories of verb, mainly category of imperative, conditional and passive. The thesis concerns with concepts of grammar, teaching methods, the communicative method being described. It covers the presentation of grammar from the didactic point of view, e.g. the concept of ?grammatical minimum? is clarified. Moreover, it pursues verb and its grammatical categories from the point of view of its formation. The aim of the practical part is the analysis of presentation of grammatical categories in chosen course books for foreigners. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KČJ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PDF.pdf | Plný text práce | 4,86 MB | Adobe PDF | View/Open |
kodajkova.pdf | Posudek vedoucího práce | 39,71 kB | Adobe PDF | View/Open |
pdf(1).kodajkova.pdf | Posudek oponenta práce | 591,17 kB | Adobe PDF | View/Open |
pdf(2).kodajkova.pdf | Průběh obhajoby práce | 167,13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/2748
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.