Title: | On-line experimenty při výuce fyziky na základní škole |
Other Titles: | On-line Experiments in Teaching Physics at Elementary School |
Authors: | Bednář, Vít |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | disertační práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/28416 |
Keywords: | on-line experimenty;vernier;pasco;neulog;konstruktivismus;proudění v kapalinách;tání krystalické látky;tepelná výměna;kalorimetrická rovnice;vypařování kapalin;hydrostatický tlak;poloha a rychlost;kmitavý pohyb;osvětlení;hladina intenzity zvuku;průběh fotoblesku;hladina intenzity zvuku ve školním prostředí;sémantický diferenciál;shluková analýza |
Keywords in different language: | on-line experiments;vernier;pasco;neulog;constructivism;convection in liquids;thawing of crystalline substance;heat changing;calorimetric equation;evaporation of liquids;hydrostatic pressure;position and velocity;oscillating motion;light intensity;intensity of sound level;process of photoflash;intensity of sound level in school;semantic differential;cluster analysis |
Abstract: | Disertační práce se zabývá možnostmi využití on-line experimentů při výuce fyziky na základní škole. Stručně charakterizuje edukační systémy Vernier, PASCO a NeuLog. Teoreticky popisuje didaktickou transformaci výuky fyziky od transmisivně-instruktivního modelu k modelu konstruktivistickému. V další části práce jsou uvedeny fyzikální experimenty, které jsou realizované pomocí edukačního systému Vernier. K těmto experimentům jsou vytvořeny žákovské pracovní listy. Ve výzkumné části práce je pomocí výzkumného aparátu ? sémantického diferenciálu, proveden pedagogický výzkum, který je zaměřený na subjektivní změny ve vnímání klíčových pojmů žáků základních škol související s konkrétním experimentem. Pedagogického výzkumu se zúčastnilo 213 žáků ze tří základních škol a čtyři vyučující fyziky. Na základě získaných dat jsou vyhodnoceny jednotlivé hypotézy výzkumu a okomentovány stanovené cíle této disertační práce. |
Abstract in different language: | My dissertation thesis deals with possibilities of usage of on-line experiments in physics. It briefly characterizes Vernier, PASCO and NeuLog educational systems. On a theoretical level of this dissertation, it describes the didactic transformation of teaching physics from transmissive-instructive model to constructivist model of teaching. In the next part of this dissertation, there are physical experiments conducted in Vernier educational system. Special handouts were made for pupils for these experiments. The practical level of this dissertation is a pedagogical research of semantic differential which deals with subjective changes in perception of key terms of grammar school pupils in this particular experiment. In this experiment were involved 213 pupils and four teachers. The hypothesis of the pedagogical research has been evaluated based on the collected data together with a commentary of pedagogical aims of this dissertation thesis. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Disertační práce / Dissertations (KMT) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Disertacni prace.pdf | Plný text práce | 9,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bednar oponent457.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bednar opon458.pdf | Posudek oponenta práce | 2,21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bednar.pdf | Průběh obhajoby práce | 233,21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/28416
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.