Title: Relaxační techniky a jejich využívání v mateřské škole
Other Titles: Relaxation techniques and their use in kindergarten
Authors: Mrázová, Monika
Advisor: Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D.
Referee: Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc.
Issue Date: 2017
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/28656
Keywords: relaxace;předškolního věk;mateřská škola;stres;imaginace
Keywords in different language: relaxation;preschool age;kindergarten;stress;imagination
Abstract: Hlavním cílem této bakalářské práce bylo zanalyzovat využívání relaxačních technik v mateřských školách. Výzkum se skládal z šetření, které bylo určeno pro učitelky v mateřských školách. Ty byly osloveny, aby uvedly techniky, které v mateřské škole používají. Z průzkumu vyšlo najevo, že všechny oslovené paní učitelky provádějí s dětmi nějakou formu relaxace. Dalším bodem výzkumu bylo pozorování, které bylo zaměřeno celkově na děti při jednotlivých relaxačních technikách. V první části jsou shrnuty fyziologické projevy psychického zatížení organismu a také ontogeneze předškolního dítěte. Druhá část práce se věnuje analýze sesbíraných relaxačních technik z hlediska obsahu. Na základě analýzy byla provedena praktická zkouška nejčastěji uvedených technik. Výzkum dále probíhal aplikací relaxačních technik na děti v mateřské škole. Bylo zjištěno, že relaxace jsou pro děti zábavné, reagují na ně zklidněním a také ve většině případů vyžadují jejich opakování. Výsledkem této bakalářské práce je soubor technik využitelných v mateřské škole.
Abstract in different language: The main objective of this bachelor's thesis was to analyze the use of relaxation techniques in kindergartens. The research consisted of the investigation, which was intended for teachers in kindergartens. They were contacted in order to bring the techniques that are used in the kindergarten. It became clear from the survey that all of the contacted teachers are implementing some form of relaxation with children. The next point of research was observation, which was focused generally on children in each of the different relaxation techniques. The physiological manifestations of psychological body stress are summarized in the first part. There is also mentioned the ontogeny of the preschool child. The second part of this thesis is devoted to the content analysis of the collected relaxation techniques. A practical test of the most commonly mentioned techniques was carried out on the basis of this analysis. There was applied a further research of relaxation techniques to the children in the kindergarten. The relaxation was found entertaining by children, they respond by calming down and they also require their repetition in most cases.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monika Mrazova - Relaxacni techniky a jejich vyuzivani v materske skole, 2017.pdfPlný text práce1,7 MBAdobe PDFView/Open
Mrazova - vedouci.pdfPosudek vedoucího práce385,44 kBAdobe PDFView/Open
Mrazova - oponent.pdfPosudek oponenta práce396,27 kBAdobe PDFView/Open
Mrazova - prubeh obhajob.pdfPrůběh obhajoby práce120,9 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/28656

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.