Title: | Sociometrie školní třídy jako sociální skupiny |
Other Titles: | Sociometry of a school class as a social group |
Authors: | Karlovcová, Adriana |
Advisor: | Aišmanová Alexandra, PhDr. |
Referee: | Miňhová Jana, Doc. PhDr. CSc. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/28660 |
Keywords: | sociometrie;sociální skupina;školní třída;sociometrická matice;sociogram;sociometrické indexy |
Keywords in different language: | sociometry;social group;school class;sociometrical matrix;sociogram;index analysis |
Abstract: | Tato bakalářská práce se věnuje popisu a výzkumu sociometrie školní třídy jako sociální skupiny. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis sociálních skupin jako takových a konkrétněji se v tomto ohledu zaměřuje právě na školní třídu. Další část se věnuje struktuře sociálních skupin, je zde rozebráno, jaké role a statusy mohou jedinci ve skupinách zaujímat, a také jak fungují podskupiny. Důležitou kapitolou je v této části také dynamika skupiny, která zahrnuje konformitu, kohezivitu, vůdcovství a je zde také možné najít styly vedení ve skupinách. Neopomenutelnou součástí jsou i vztahy v sociálních skupinách a vztahy mezi žáky. Poslední kapitola teoretické části se pak věnuje sociometrii jako takové, jejímu vývoji, představiteli a druhům výzkumů, které se v jejím rámci mohou uskutečňovat. Praktická část se zaměřuje na konkrétní strukturu školní třídy jako skupiny. Nachází se zde podrobnosti k výzkumu, který byl v práci proveden, a do detailů jsou zde také rozebrány metody, jež byly použity. Sociometrické šetření se uskutečnil na základní škole v severním Plzeňsku, a to v páté a osmé třídě, aby výzkum pokryl mladší i starší školní věk žáků. Ti vyplňovali sociometrický dotazník, který se zaměřoval na emocionální kritéria, přitažlivost a odpudivost, a na kritérium moci, kde byla uplatněna pouze přitažlivost. Výzkum byl vyhodnocen pomocí sociometrické matice, sociogramu a indexové analýzy. |
Abstract in different language: | This thesis focuses on description and research of sociometry of a school class as a social group. The theoretical part describes general characterization of social groups and school classes as social groups. Another part is devoted to the structure of social groups, concentrating on social roles and positions individuals might assume, as well as the functions of subgroups. An important chapter is also devoted to the dynamics inside a group which includes conformity, cohesion, leaders and types of leadership in groups, following with relationships between people inside a group and relationships between classmates. The last chapter of the theoretical part aims to describe sociometry, its evolution, representative and types of research that might be realized. The practical part focuses on a specific school class. There are details of the executed research and used methods. The research of sociometry took place in an elementary school in northern part of Pilsen region, specifically in fifth and eighth grade in order to achieve results in both younger and older school age children. The sociometrical questionnaire included emotional criteria, attractions and repulsiveness, and power criteria that used only attraction. The research was evaluated through sociometrical matrix, sociogram and index analysis. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Karlovcova BP.pdf | Plný text práce | 1,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Karlovcova - vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 358,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Karlovcova - oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 291,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Karlovcova - prubeh obhajob.pdf | Průběh obhajoby práce | 69,47 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/28660
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.