Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorVáclavík, Marek
dc.contributor.authorPlachá, Marie
dc.contributor.authorKočí, Petr
dc.contributor.authorSvoboda, Miloš
dc.contributor.authorHotchkiss, Thomas
dc.contributor.authorNovák, Vladimír
dc.contributor.authorThompsett, David
dc.date.accessioned2018-02-21T11:35:29Z-
dc.date.available2018-02-21T11:35:29Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationVÁCLAVÍK, M., PLACHÁ, M., KOČÍ, P., SVOBODA, M., HOTCHKISS, T., NOVÁK, V., THOMPSETT, D. Structure characterisation of catalytic particulate filters for automotive exhaust gas aftertreatment. Materials characterization, 2017, roč. 13, č. Dec 2017, s. 311-318. ISSN 1044-5803.en
dc.identifier.issn1044-5803
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/29313
dc.description.abstractModerní automobily se spalovacími motory jsou vybaveny různými katalyzátory výfukových plynů a filtry pevných částic. Velikost a náklady na systém úpravy výfukových plynů mohou být sníženy nanesením katalyticky aktivních vrstev přímo na porézní stěny filtru. Charakterizace morfologie filtru včetně distribuce katalytického materiálu ve stěnách filtru je základním předpokladem pro vývoj porézních struktur s optimálním výkonem s ohledem na tlakovou ztrátu, účinnost filtrace a aktivitu katalyzátoru. Tři různé vzorky s rozdílným obsahem SCR katalyzátoru byly charakterizovány pomocí rentgenové tomografie (XRT), elektronové mikroskopie (SEM) a rtuťové porozimetrie (MIP). Kombinace těchto technik podává detailní a konzistentní informace o filtru a hierarchii pokrytí porézní struktury vrstvou katalyzátoru.cs
dc.format8 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherElsevieren
dc.rightsPlný text není přístupný.cs
dc.rights© Elsevieren
dc.subjectčištění výfukových plynůcs
dc.subjectkatalyzátorcs
dc.subjectfiltrcs
dc.subjectNH3-SCRcs
dc.subjectporézní materiálcs
dc.subject3D rekonstrukcecs
dc.titleCharakterizace struktury katalytických filtrů pevných částic pro čištění výfukových plynůcs
dc.titleStructure characterisation of catalytic particulate filters for automotive exhaust gas aftertreatmenten
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessclosedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedModern automobiles with internal combustion engine are equipped with several different converters of exhaust gas and a particulate filter. The size and cost of exhaust aftertreatment system can be reduced by coating the catalytically active material on or into the porous filter walls. The characterisation of filter morphology including the distribution of catalytic material inside the filter wall is a key prerequisite for the development of porous structures with optimum performance with respect to pressure loss, filtration efficiency and catalytic activity. Three SiC filter samples with different amount of SCR catalyst were characterised by X-ray tomography (XRT), scanning electron microscopy (SEM) and mercury intrusion porosimetry (MIP). Combination of the techniques provides detailed and consistent information on filter and coating hierarchical pore structure. The segmented XRT image revealed 3D distribution of catalytic material and larger macropores inside filter wall. The 3D XRT images were further used as the input for mathematical models evaluating porosity, pore size distribution (PSD), effective diffusivity and tortuosity. Maximum sphere inscription method applied to XRT data gave PSD shifted to larger pore sizes in comparison with the MIP results, in line with the bottleneck limitation of MIP. On the other hand, MIP was able to determine also smaller internal pores in the catalyst layer. Pressure loss of the filters measured in lab reactor increased non-linearly with the amount of catalytic coating. The PSD and XRT suggest that a large number of substrate pores is filled up completely by catalytic material.en
dc.subject.translatedAutomotive exhaust gas aftertreatmenten
dc.subject.translatedCatalysten
dc.subject.translatedFilteren
dc.subject.translatedNH3-SCRen
dc.subject.translatedPorous materialen
dc.subject.translated3D reconstructionen
dc.identifier.doi10.1016/j.matchar.2017.11.011
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43921076
dc.project.IDLO1402/CENTEM+cs
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (CTM)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Structure characterisation of catalytic particulate filters-1.pdf1,48 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/29313

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD