Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorNovotný Lukáš, Doc. PhDr. Ph.D.
dc.contributor.authorSkálová, Štěpánka
dc.contributor.refereeFischerová Eva, Mgr. Ph.D.
dc.date.accepted2018-6-7
dc.date.accessioned2019-03-15T10:13:15Z-
dc.date.available2017-6-30
dc.date.available2019-03-15T10:13:15Z-
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-4-30
dc.identifier73615
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/31649
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje každodennímu životu a výchově dětí a mládeže během Protektorátu Čechy a Morava, tedy v rozmezí let 1939 a 1945. Zkoumanou skupinou jsou děti od prenatálního věku až po mládež v době jejich rané dospělosti. Za použití současné dostupné literatury, dobových pramenů a výpovědí pamětníků se tak práce pokouší ukázat ucelený obraz toho, jak konkrétní věková skupina žila, jak jedla, jak se oblékala, jak si hrála nebo jak vypadal její běžný školní den. Zejména oblast školství a vzpomínky pamětníků jsou zasazovány do oblasti západních Čech, potažmo Plzeňska. Vše je zároveň průběžně zařazováno do širšího politického a ekonomického kontextu doby. Důležitým prvkem celé práce je soustavné vzájemné porovnávání života dětí českých, německých a židovských. Územně se toto porovnávání vztahuje k Protektorátu Čechy a Morava, výjimečně k oblasti Sudet a Německé říše. Práce je členěna do tří kapitol a každá z nich obsahuje několik podkapitol. První kapitola se věnuje nástinu všedního života dětí v demokratické éře Československa, tzv. první republiky, vzniku protektorátu a jeho fungování do začátku druhé světové války. Druhá kapitola rozebírá zakládání rodiny, starost o miminko a výchovu předškoláků. Ve třetí kapitole je probíráno především školství, a to školy základní i pokračovací. K němu se pojí různé mimoškolní aktivity a především vznik Kuratoria pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. Ve stejné kapitole je nastíněno povinné pracovní nasazení mládeže v Říši, navazování prvních milostných vztahů, otázka svateb a pomyslné uzavírání kruhu v podobě zakládání nové rodiny. Závěr práce je věnován samotnému konci války zejména z pohledu dítěte a lehkému přesahu do doby těsně poválečné. Prožívání dětství a mládí v období druhé světové války s sebou neslo dvě od sebe naprosto odlišné roviny. Z jedné strany tato nelehká doba s sebou přinášela strach, hlad, bídu, nemoci, teror a všudypřítomná nepříjemná úřední nařízení. Z druhé strany se během stejné doby navazovaly pevnější mezilidské vztahy a vůbec vzpomínky pamětníků na tuto dobu jsou spíše kladné. To ale především proto, že vzpomínky na mládí jako takové bývají u pamětníků vesměs pozitivní a tím vytlačují některé negativní pocity spojené s válečnou dobou.cs
dc.format118 s. (252 600 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectdruhá světová válkacs
dc.subjectprotektorát čechy a moravacs
dc.subjectdětics
dc.subjectmládežcs
dc.subjectkuratorium pro výchovu mládeže v čechách a na moravěcs
dc.subjectškolacs
dc.subjectkaždodennostcs
dc.subjectvýchovacs
dc.subjectrodinacs
dc.subjectvztahcs
dc.subjectčešics
dc.subjectněmcics
dc.subjectžidécs
dc.subjectčeskoslovenskocs
dc.subjectmódacs
dc.subject30. létacs
dc.subject40. létacs
dc.subjectgermanizacecs
dc.subjectvzpomínkycs
dc.subjectokupacecs
dc.subjectzábavacs
dc.subjectstravacs
dc.titleKaždodennost a výchova dětí a mládeže v Protektorátu Čechy a Morava 1939-1945cs
dc.title.alternativeThe Everyday Life and Upbringing of Children and Youth in the Protectorate of Bohemia and Moravia 1939-1945en
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programHistorické vědycs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThis master thesis is devoted to everyday life and raising children and youth in The Protectorate of Bohemia and Moravia during the period of 1939 to 1945. The researched group involves chlidren in prenatal age up to youth in their early adulthood. With the use of currently available literature, historical sources and memoirs, this thesis is trying to show the comprehensive picture of how the particular age group lived, ate, what clothes they wore, how they played around or how was their typical school day. Particulary the field of education and memoirs are from the West Bohemia or Plzeň region. Everything is continuously put into the extensive political and economical context of the period. Very important element of the whole work is the constant comparison of lives of Czech, German and Jewish children. Territorialy is this comparison applied to The Protectorate of Bohemia and Moravia, rarely to Sudetenland and German Reich. Thesis is divided into three chapters and each of them contains couples of subchapters. The first chapter is devoted to showing the everyday life of children in democratic era of Czechoslovakia - First Czechoslovak Republic the establishment of The Protectorate and it's functioning until the begining of the World War II. The second chapter examines starting of families, caring of babies and raising preschoolers. In the third chapter there is a discussion over the education system in elementary and higher education schools. Tied up with that there are many different after-school activities and primarily the establishment of the Curatorium for youth education in Bohemia and Moravia. In the same chapter there is a description of a mandatory work deployment of youth in Reich, first love affairs, question of marriages and notional closing of a circle in form of starting a family. The end of the master thesis is devoted to the actual end of war especially from the children's point of view, and also to the the early post-war period. The childhood and youthhood during the World War II had two totally different views. On one side this unease time brought fear, hunger, povery, diseases, terror and administrative orders. On second side there were really strong bonds forming between people and memoirs from this period are actually positive. The reason for that is mainly because the childhood memories are mostly positive so some negative feelings about the war time are pushed aside.en
dc.subject.translatedwwiien
dc.subject.translatedthe protectorate of bohemia and moraviaen
dc.subject.translatedchildrenen
dc.subject.translatedyouthen
dc.subject.translatedthe curatorium for youth educationen
dc.subject.translatedschoolen
dc.subject.translatedeveryday lifeen
dc.subject.translatedupbringingen
dc.subject.translatedfamilyen
dc.subject.translatedrelationshipen
dc.subject.translatedczechen
dc.subject.translatedgermanen
dc.subject.translatedjewsen
dc.subject.translatedczechoslovakiaen
dc.subject.translatedfashionen
dc.subject.translated1930sen
dc.subject.translated1940sen
dc.subject.translatedgermanizationen
dc.subject.translatedmemoirsen
dc.subject.translatedoccupationen
dc.subject.translatedfunen
dc.subject.translatedfooden
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KHV)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace_Skalova_F.pdfPlný text práce2,29 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Skalova - V.pdfPosudek vedoucího práce568,21 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Skalova - O.pdfPosudek oponenta práce616,66 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Skalova - prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce202,11 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/31649

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.