Title: Dívkou a chlapcem ve volném čase: Vnímaní genderu v rámci zájmových aktivit
Other Titles: Being girl and boy in their free time: Perception of gender in the interest activities
Authors: Kůst, Tomáš
Advisor: Pařízková, Alena
Referee: Hrešanová, Ema
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/3301
Keywords: gender;stereotypy;volný čas;zájmy;zájmové aktivity;studenti;studentky;gymnázium;první stupeň;osmý stupeň;teenageři
Keywords in different language: gender;stereotypes;free time;interests;free time activities;male students;female students;grammar school;first grade;eighth grade;teenagers
Abstract: Ve své bakalářské práci jsem se zaměřil na to, jak studenti a studentky gymnázia vnímají gender v rámci jejich zájmů a zájmových aktivit. Ty tvoří významnou součást lidského života. Jedná se o činnosti, které nám pomáhají relaxovat a zapomenout na problémy běžného života. Zároveň právě proto, že se dotýkají všech oblastí našeho života, v nich také dochází k produkci a reprodukci genderových stereotypů. Cílem práce tak bylo pochopit, jak k této produkci a reprodukci dochází. Za tímto účelem jsem provedl výzkum ve třech třídách jednoho gymnázia v Plzeňském kraji. Zúčastnili se ho studenti/ky prvního ročníku (12 let) a posledního (osmého) ročníku (19 let). Využil jsem smíšené metody výzkumu. Kvalitativní metody byly polo-strukturované individuální rozhovory a skupinové rozhovory. Kvantitativní metoda byla dotazníkové šetření. Výzkum přinesl několik různých zjištění. Prvním z nich je, že pro respondenty a respondentky volný čas a zájmy mají odlišné významy. Dalším zjištěním je, že v zájmech a zájmových aktivitách dochází k produkci a reprodukci genderových stereotypů, ale informátoři a informátorky to v rozhovorech nesdělují přímo. Pozitivním výsledkem je, že výzkum ukazuje, jak genderové stereotypy můžou být rozkládány. Je to možné díky osobní zkušenosti s genderově netypickým zájmem. Tato zkušenost je dále sdílena skrze interakce a přináší pozitivní změnu názorů.
Abstract in different language: In my thesis I would like to explain how students at grammar school understand their gender in connection with free time activities and interests. Free time activities and interests are important part of human life. They are activities which help us to relax, help us to forget about our problems of common life. It is connected with all components of our life. It means we can suppose that gender stereotypes will exist in area of interests and free time activities too. The aim of this work was to understand and explain how gender stereotypes are produced and repeated. For this reason I realized my research at 3 classes of one grammar school in Pilsen region. There were students of first grade (12 years old) and students of last (eighth) grade (19 years old). I decided for mixed methods research design. Semi-structured interviews and focus group as qualitative methods and survey as quantitative method. From my research I have received several different results. First of them is that for participants free time and interests are not the same thing. Second of main results is that in area of interests and hobbies are produced and repeated gender stereotypes. However the participants have never said it in the interview. The positive result of this research is how gender stereotypes could be deconstructed. It is possible thanks to personal experience with untypical interest according to gender. This experience was shared through interactions with others and it brought positive changes of opinions.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kust_BP_2012_Sociologie.pdfPlný text práce1,4 MBAdobe PDFView/Open
Kust - VED.pdfPosudek vedoucího práce100,2 kBAdobe PDFView/Open
Kust posudek_oponentky_2012.docPosudek oponenta práce32 kBMicrosoft WordView/Open
kust.PDFPrůběh obhajoby práce184,74 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/3301

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.