Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorDuffek, Václav
dc.contributor.authorPluháčová, Markéta
dc.contributor.authorStacke, Václav
dc.date.accessioned2019-04-11T11:42:17Z
dc.date.available2019-04-11T11:42:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 1, s. 45-55.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttps://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-6_Dufek-Pluhackova-Stacke-web.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/33906
dc.description.abstractTato práce je úvodním textem týkajícím se problematiky tzv. kritických míst kurikula zeměpisu na základní škole. V textu shrnujeme historický vývoj zaměření didaktiky geografie v ČR a rozebíráme kritiku kurikulární reformy z řad odborné veřejnosti. Výsledky zprávy České školní inspekce o stavu výuky zeměpisu stavíme do protikladu k nadprůměrným výsledkům českých žáků v oblasti Vědy o Zemi v rámci mezinárodních srovnávání PISA a TIMSS. Navrhujeme detailní metodiku určování kritických míst kurikula zeměpisu a jejich překlenutí s pomocí akčního výzkumu, který se skládá z rozhovoru s učiteli, vytipování kritických míst, vytvoření a následného otestování modulů pro překonání těchto míst. Finální fází metodiky je evaluace funkce modulů a zacyklení procesu až do stavu, kdy je dané kritické místo překonáno. V návaznosti na tento text je do budoucna předpokládána aplikace navržené metodiky na kurikulum zeměpisu v 6. třídě základních škol tak, aby bylo překlenuto co nejvíce kritických míst.cs
dc.description.sponsorshipAutoři textu děkují Pavlu Mentlíkovi, Janu Slavíkovi a Zdeňce Beranové za recenzi textu a podnětné připomínky, které vedly k jeho podstatnému vylepšení. Příspěvek vznikl za finanční podpory projektu OP V V V „Didaktika - Člověk a příroda A“, CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000665.cs
dc.format11 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.relation.ispartofseriesArnicacs
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectzeměpiscs
dc.subjectvýukacs
dc.subjectkritické místocs
dc.subjectPISAcs
dc.subjectTIMSScs
dc.subjecthypoxylonen
dc.subjectmushroomsen
dc.subjectlaboratory worken
dc.titleKritická místa ve výuce zeměpisu na ZŠ – úvod, stanovení terminologie a metodický postup jejich zjišťovánícs
dc.title.alternativeCritical spots in the geography education – introduction, establishing terminology and methods of its findingen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThis paper is an introduction into the topic of finding and resolving critical spots of geography’s curriculum in lower-secondary schools. We summarise the historical development of Czech didactics of geography, as well as the basics analysis of the expert’s criticism of the curriculum reformation. We analyse the report of the Czech School Inspectorate and compare it to the above average success rate of the Czech pupils in the international comparisons TIMSS and PISA. The detailed methodology of identifying and resolving these critical spots is also presented. We propose using the Action Research method, which consists of the interviewing teachers, identification the critical spots, designing modules to overcome these critical spots and subsequent testing of these modules. Functionality of each module is evaluated as the last step. The process is repeated if the critical spot has not been resolved during first cycle. We propose the application of this methodology on the lower- secondary school geography’s curriculum to resolve all the critical spots that emerge in the future.en
dc.subject.translatedgeographyen
dc.subject.translatededucationen
dc.subject.translatedcritical spoten
dc.subject.translatedPISAen
dc.subject.translatedTIMSSen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (CBG)
Číslo 1 (2018)
Číslo 1 (2018)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2018_1-6_Dufek-Pluhackova-Stacke-web.pdfPlný text889,24 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33906

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.