Title: | Kritická místa ve výuce přírodopisu na základní škole |
Other Titles: | Critical issues in biology education in lower-secondary schools |
Authors: | Vágnerová, Petra Benediktová, Lenka Kout, Jiří |
Citation: | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 1, s. 56-62. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Document type: | článek article |
URI: | https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_1-7_Vagnerova-Benediktova-Kout-web.pdf http://hdl.handle.net/11025/33907 |
ISSN: | 1804-8366 |
Keywords: | kritická místa kurikula;klíčová místa kurikula;dynamická místa kurikula;didaktika přírodopisu;algology;motivation;teaching |
Keywords in different language: | critical issues of curricula;curriculum focal points;dynamic spots of curriculum;natural science education research |
Abstract: | Článek se zabývá problematikou kritických míst ve výuce přírodopisu. Pojem kritická místa se stal jedním z ústředních bodů výzkumů probíhajících v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A. Tento projekt je zaměřen na výzkum a řešení kritických míst v přírodovědných předmětech na základních školách (přírodopis, zeměpis, fyzika, chemie). Článek je jedním ze série úvodních článků k jednotlivým předmětům. Jsou v něm vymezeny základní pojmy jako kritické místo kurikula, dynamické místo kurikula, klíčová místa kurikula a klíčové koncepty, a to jak obecně, tak i z hlediska přírodopisu. Dále je nastíněna metodika výzkumu a hlavní trendy ve výuce přírodopisu v současnosti. |
Abstract in different language: | The concept of critical issues has become one of the focal points of research under the project Didactics - Man and Nature A. This preliminary article deals with defining of the crucial terms of the project, outlines the research design, and presents the connections of the research with other topics that provide insight into the teaching of natural science in the Czech Republic. One of the ways that could improve the situation in teaching of natural science is the innovation of curriculum, that is, in a narrower meaning of this term, what, how, and in what arrangements pupils will learn. The results of the research outlined in this article should also contribute to this purpose. |
Rights: | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická |
Appears in Collections: | Články / Articles (CBG) Číslo 1 (2018) Číslo 1 (2018) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Arnika_2018_1-7_Vagnerova-Benediktova-Kout-web.pdf | Plný text | 257,58 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/33907
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.