Název: Lze žákům zeměpisu pomoci k lepším výkonům změnou řazení testových úloh? – případová studie na studentech Lauderových škol
Další názvy: Can we help students of geography to achieve better results by changing test tasks order? – case study of 97 students from Lauder school
Autoři: Stacke, Václav
Vočadlová, Klára
Reichert, Radek
Citace zdrojového dokumentu: Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2018, č. 2, s. 69-75.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Typ dokumentu: článek
article
URI: https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika_2018_2-2-Stacke-Vocadlova-Reichert-web.pdf
http://hdl.handle.net/11025/33910
ISSN: 1804-8366
Klíčová slova: výuka zeměpisu;zeměpis;evaluace;testování;pořadí úloh;motivace;physical geography;research;didactic transformation
Klíčová slova v dalším jazyce: geography education;geography;evaluation;testing;tasks order;motivation
Abstrakt: Vytváření testů je důležitým nástrojem pro hodnocení porozumění žáků a jejich kompetencí k učení. Existuje mnoho různých přístupů k testování a mnoho typů testových otázek, které mohou ovlivnit celkové hodnocení žáka. Může být však celkový výsledek ovlivněn i samotným pořadím testových úloh? Tento příspěvek se zabývá vlivem uspořádání otázek na výsledky testů ze zeměpisu u 97 žáků šesti tříd osmiletého gymnázia Lauderových škol v Praze. Vytvořeny byly tři varianty testů – chronologické pořadí, od nejlehčí po nejtěžší a náhodně řazené otázky. Každý žák byl testován každou z variant. Dosažený počet bodů v jednotlivých variantách byl statisticky analyzován. Nebylo prokázáno, že by řazení otázek mělo signifikantní vliv na celkový počet bodů získaných žáky. Dříve než bude možné zhodnotit celkový význam uspořádání testových úloh na výkony žáků, bylo by třeba dalšího výzkumu zaměřeného zejména na propojení našich výsledků s výzkumy zaměřenými na oblast vlivu vnitřních determinantů (např. výkonová motivace, kognitivní styl žáka).
Abstrakt v dalším jazyce: Designing test is an important tool for assessing pupils understanding and evaluating of their learning competencies. There are many different testing methods and different types of examination questions. These could influence the final score. Could the final score depend on the questions order? This contribution evaluates the effect of question rearrangement on geography test performance. The research sample consisted of six classes at an eight-year secondary school in Prague. Three question arrangements existed − chronological order, easy-to-hard, and randomly arranged questions. Each pupil was tested using all three item arrangements. The overall gross score that students achieved in the tests was analysed. There was no statistically significant effect of item rearrangement on the score. We cannot definitely confirm the positive effect of item arrangement on pupil performance. The further research focused especially on the influence of internal determinants (such as achievement motivation and students cognitive style) is needed before a conclusion of item arrangement significance can be made.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 2 (2018)
Číslo 2 (2018)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Arnika_2018_2-2-Stacke-Vocadlova-Reichert-web.pdfPlný text338,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33910

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.