Název: Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu
Další názvy: Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study
Autoři: Mitáš, Josef
Dygrýn, Jan
Rubín, Lukáš
Křen, Filip
Vorlíček, Michal
Nykodým, Jiří
Řepka, Emil
Bláha, Ladislav
Suchomel, Aleš
Feltlová, Dana
Klimtová, Hana
Valach, Petr
Frömel, Karel
Citace zdrojového dokumentu: MITÁŠ, J., DYGRÝN, J., RUBÍN, L., KŘEN, F., VORLÍČEK, M., NYKODÝM, J., ŘEPKA, E., BLÁHA, L., SUCHOMEL, A., FELTLOVÁ, D., KLIMTOVÁ, H., VALACH, P., FRÖMEL, K. Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu. Tělesná kultura, 2018, roč. 41, č. 1, s. 17-24. ISSN 1211-6521.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Univerzita Palackého
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/34859
ISSN: 1211-6521
Klíčová slova: kvalita života;okolí místa bydliště;školní prostředí;akcelerometr;krokoměr;dotazník;INDARES
Klíčová slova v dalším jazyce: quality of life;neighborhood;school environment;acceleromete;questionnaire;INDARES
Abstrakt: Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů, je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu „Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže“ bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí – pohybově aktivní životní styl – tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13–14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15–16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/ krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.
Abstrakt v dalším jazyce: Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project “Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth” was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment – physically active lifestyle – physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents’ active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13–14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15–16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.
Práva: © Univerzita Palackého
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KTV)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
telesnakultura2018.pdf938,67 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/34859

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD