Název: Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách
Další názvy: Humour during art activities in kindergarten
Autoři: Plíhalová, Monika
Citace zdrojového dokumentu: PLÍHALOVÁ, M. Humor při výtvarných činnostech v mateřských školách. Výtvarná výchova, 2019, roč. 59, č. 1-2, s. 18-29. ISSN 1210-3691.
Datum vydání: 2019
Nakladatel: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/36194
ISSN: 1210-3691
Klíčová slova: humor v mateřské škole;výtvarné činnosti;specifika humoru;pojetí výuky;kvalitativní výzkumné šetření
Klíčová slova v dalším jazyce: humour in kindergarten;art activities;specifics of humour;concept of education;qualitative research
Abstrakt: Empirická studie je věnovaná projevům humoru při výtvarných činnostech předškolního vzdělávání. Vychází z Kollerovy obecné definice humoru (1988), teoretických přístupů k humoru v předškolním vzdělávání (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) a z reflexe podob humoru ve výtvarném umění (Klein, 2007). Cílem výzkumné sondy je zmapovat humorné situace při výtvarných činnostech a popsat, jakým způsobem se stávají humornými. Výzkumné šetření je realizováno prostřednictvím terénního výzkumu v sedmi mateřských školách s využitím kombinace kvalitativních metod sběru dat a následné kvalitativní analýzy obsahu dle P. Mayringa (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). Jako hlavní výzkumná otázka byla stanovena: "Jaké projevy humoru je možné zaznamenat v průběhu spontánních i řízených výtvarných činností v mateřské škole?" Při formulování výzkumných nálezů byly stanoveny kategorie: 1) humorné projevy ve třídě MŠ přímo nesouvisející s výtvarnými činnostmi; 2) humorné komentáře k výtvarným činnostem; 3) vizuální forma humoru ve výtvarných činnostech; 4) výtvarná činnost jako forma humoru. S oporou o interpretaci výzkumných nálezů byl naznačen přínos a potenciál humoru pro výtvarnou výchovu v mateřské škole.
Abstrakt v dalším jazyce: The empirical study is devoted to the topic of humour in art activities of pre-school education. The study is based on Koller's general definition of humour (1988), the theoretical approaches to humour in the early years (Langmeier, Krejčířová, 2006; Matějček, 2015; Loizou 2005) and on reflexion of humour in art (Klein, 2007). The aim of the research is to map specific situations of humour during art activities at kindergarten with the aid of a combination of qualitative methods of data collection and Mayring's Qualitative Content Analysis (Mayring, 2000, Uhl Skřivanová, 2011). The main research question was determined: "What humour can be observed in spontaneous and directed art activities of kindergarten?" In formulating the research findings, the following categories were identified: 1) manifestations of humour in the kindergarten that are not related to art activities; 2) humorous commentaries on creative activities; 3) visual form of humour in kindergarten; 4) art activity as a form of humour. The categories were further interpreted and specified for art activities of pre-schoolers. With the support of the interpretation of the research findings, contribution and potential of humour for art education in kindergarten were determined.
Práva: Plný text není přístupný.
© Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KVK)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Image121219074910(1).pdf12,95 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/36194

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD