Title: Pohled laické veřejnosti na profesi všeobecná sestra
Other Titles: Profession of General Nurse in Perspective of Layman Public
Authors: Plochá, Šárka
Advisor: Nováková, Jaroslava
Referee: Baxa, Josef
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/3858
Keywords: všeobecná sestra;profese;laická veřejnost;pohled;osobnost;prestiž;komunikace
Keywords in different language: general nurse;profession;layman public;perspective;personality;reputation;communication
Abstract: Tématem bakalářské práce je profese všeobecné sestry a současný pohled laické veřejnosti na její osobnost, postavení a práci. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část poskytuje ucelený pohled na současnou všeobecnou sestru, její osobnost, základní role a poslání. Dále je zde zmíněn stručný vývoj ošetřovatelské profese, současný systém vzdělávání sester, jejich kompetence, postavení ve společnosti a obecné předpoklady pro výkon profese. Závěr první části práce je věnován etice, komunikaci a právní problematice související s prací všeobecných sester. Obsahem praktické části práce je analýza souvisejícího dotazníkového šetření, které probíhalo v řadách laické veřejnosti. Praktická část poskytuje rovněž prostor pro závěrečnou diskusi, jejíž součástí je i srovnání s jiným šetřením a závěrečný výstup z práce. Bakalářská práce by měla směřovat především k rukám všeobecných sester a odborníků, kteří se zabývají vývojem, řízením a zdokonalováním ošetřovatelské péče a sesterské profese. Každá všeobecná sestra je tu především pro veřejnost, pro nemocné, ale i zdravé lidi, kteří potřebují v danou chvíli její pomoc. Proto je názor laické veřejnosti důležitý, měl by všeobecné sestry a odborníky v dané problematice zajímat a vést je na cestě ke zlepšování profese.
Abstract in different language: The topic of this bachelor thesis is the profession of general nurse and layman public's current view of her personality, status and work. The thesis is divided into theoretical and practical section. The theoretical section presents comprehensive insight of contemporary general nurse, her personality, elementary roles and mission. Further on it mentions a concise evolution of nursing profession, up-to-date education system for the nurses, their competencies, social status and general pre-requisites for exercise of their profession. Conclusion of first section is dedicated to ethics, communication and legal issues related to the work of general nurses. The practical section contains the analysis of related questionnaire investigation, which was performed among the layman public. Practical section also provides opportunity for final discussion, which includes comparison with other investigation, as well as final summary of the thesis. This bachelor thesis should be addressed mainly to the general nurses and those professionals, who deal with development, management and improvement of nursing care and profession. Every single nurse is here mainly for the general public, for patients, but also for the healthy individuals, who at the moment are in need of her help. Therefore the perspective and attitude of layman public is important, and should concern the general nurses and experts in given field and lead them on their way to improvement of the nursing profession.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KOS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pohled laicke verejnosti na profesi vseobecna sestra.pdfPlný text práce566,45 kBAdobe PDFView/Open
Vedouci bakalarske prace - Plocha.jpgPosudek vedoucího práce91,41 kBJPEGThumbnail
View/Open
Oponent bakalarske prace - Plocha.jpgPosudek oponenta práce126,98 kBJPEGThumbnail
View/Open
Hodnoceni obhajoby bakalarske prace - Plocha.jpgPrůběh obhajoby práce109,51 kBJPEGThumbnail
View/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/3858

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.