Název: Evaluace e learningového kurzu prevence močové infekce vzniklé v souvislosti s katetriztací močového měchýře
Další názvy: Evaluation of an e-learning course on the prevention of urinary tract infections in connection with the catheterization of the bladder
Autoři: Krocová, Jitka
Prokešová, Radka
Citace zdrojového dokumentu: KROCOVÁ, J., PROKEŠOVÁ, R. Evaluace e learningového kurzu prevence močové infekce vzniklé v souvislosti s katetriztací močového měchýře. In: Cesta poznávání a vzdělávání v ošetřovatelství XI. a jarni/podzimní konference ČAS Region plzeňský "Nursing Now".Recenzovaný sborník z kongresu a mezinárodními příspěvky. Plzeň: ZČU v Plzni, 2020. s. 35-46. ISBN 978-80-261-0963-1.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: ZČU v Plzni
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/42483
ISBN: 978-80-261-0963-1
Klíčová slova: infekce, močové ústrojí, prevence, ošetřovatelství, vzdělávání
Klíčová slova v dalším jazyce: infections, urinary system, prevention, nursing, education
Abstrakt: Riziky infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře (Catheter-associated urinary tract infections – CAUTI) jsou zejména dlouhodobá katetrizace (často bez relevantní indikace), vyšetřovací či operační výkony v oblasti urogenitálního traktu, dále opakované rozpojení drenážního systému, nekompetentní zdravotnický pracovník, nízká kvalita ošetřovatelské péče a samotný pacient (Andreessen et al., 2012; Jain et al., 2015; Jindrák et al., 2014; Jirouš, 2012; Sujijantararat et al., 2005; Underwood, 2015). Je zřejmé, že se rizika vzniku CAUTI týkají více oblastí. V oblasti prevence infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře jsou využívány především tzv. balíčky preventivních opatření – multifaktoriální opatření. Preventivními kroky CAUTI je dodržování aseptických postupů při katetrizaci močového měchýře, ošetřovatelská péče o pacienta s močovým katetrem dle standardních postupů respektující doporučené postupy a EBP (Evidence-based practice), kompetentní, tedy vzdělaný zdravotník. Vzdělávání zdravotníků v této problematice je doporučováno jako úvodní školení a také formou periodického vzdělávání (Jirouš, 2012). Za podpory projektu “Zvýšení bezpečí pacientů v rámci ošetřovatelské péče ve zdravotnickém zařízení – 2. etapa”, s reg. číslem 4/19/BKZP byl na Fakultě zdravotnických studií ZČU v Plzni vytvořen v prostředí LMS Moodle e learningový kurz, který byl využit k výuce studentů oboru Všeobecná sestra a dále byl nabídnut a následně i realizován u poskytovatele zdravotní péče. Tento kurz z roku 2019 byl počátkem března 2020 aktualizován, doplněn a v rámci distanční výuky využit v době karantény související se situací SARS-CoV-2. I aktuálně je kurz znovu inovován a bude v letním semestru akademického roku 2020/2021implementován do výuky studijního programu Všeobecné ošetřovatelství prezenční i kombi formy (cca. 65 studentů). V příspěvku je prezentována evaluace kurzu studenty nelékařských studijních programů/oborů, jedná se o hodnocení inovované varianty kurzu z roku 2020.
Abstrakt v dalším jazyce: The risks of urinary tract infections associated with catheter-associated urinary tract infections (CAUTI) are mainly long-term catheterization (often without relevant indication), examination or surgical procedures in the urogenital tract, repeated disconnection of the drainage system, incompetent healthcare worker, low the quality of nursing care and the patient himself (Andreessen et al., 2012; Jain et al., 2015; Jindrák et al., 2014; Jirouš, 2012; Sujijantararat et al., 2005; Underwood, 2015). It is clear that the risks of CAUTI relate to several areas. In the area of ​​prevention of urinary tract infections related to bladder catheterization, the so-called packages of preventive measures - multifactorial measures - are mainly used. CAUTI's preventive steps include adherence to aseptic procedures for bladder catheterization, nursing care of a patient with a urinary catheter according to standard procedures respecting recommended procedures and EBP (Evidence-based practice), a competent, ie educated healthcare professional. Education of health professionals in this area is recommended as an introductory training and also in the form of periodic education (Jirouš, 2012). With the support of the project “Increasing patient safety within nursing care in a medical facility - 2nd stage”, with registration number 4/19 / BKZP, a learning course was created at the Faculty of Health Studies of the UWB in Pilsen in the LMS Moodle e environment, which was used to teaching students in the field of General Nurse and was also offered and subsequently implemented by a health care provider. This course from 2019 was updated, supplemented at the beginning of March 2020 and used in distance learning during the quarantine period related to the SARS-CoV-2 situation. Even now, the course is being innovated again and will be implemented in the summer semester of the academic year 2020/2021 into the teaching of the study program General Nursing full-time and combi forms (approx. 65 students). The paper presents the evaluation of the course by students of non-medical study programs / fields, it is an evaluation of an innovated variant of the course from 2020.
Práva: © ZČU v Plzni
Vyskytuje se v kolekcích:OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Krocová.pdf250,64 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/42483

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD