Název: Řečová a vzdělávací praxe a jejich výzkum
Další názvy: Speech and Educational Practice and their Research
Autoři: Čechová, Marie
Citace zdrojového dokumentu: ČECHOVÁ, M.Řečová a vzdělávací praxe a jejich výzkum. Didaktické studie, 2020, roč. 12, č. 2, s. 114-123. ISSN 1804-1221.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/42978
ISSN: 1804-1221
Klíčová slova: řeč;žák;výchova;výzkum;koncepce
Klíčová slova v dalším jazyce: speech;pupil;education;research;concept
Abstrakt: Zjišťování kvantitativních poměrů v řeči má podstatnou úlohu pro rozšiřování slovní zásoby žáků a znalosti tvarů slov, proto by je výuka měla respektovat. Důležité je i zjišťování produktivity typů jazykových jevů a stupeň obtížnosti při jejich zvládání. Proto je nutný kvalitativní výzkum aktuálního stavu řeči. Předmětem výuky a výchovy by měly být živé projevy, včetně stylizačně nezvládnutých, jevy syntaktické, morfologické, lexikální. Nutno poznat žákovskou praxi řečovou i vzdělávací. Východiskem analýzy a účinné kritiky by mělo být komplexní poznání stavu výuky s následným podáním návrhů na změnu koncepce. Základní výzkum předpokládá experimentální výuku konfrontovanou s výukou tradiční, srovnávání výsledků experimentálních a kontrolních tříd a škol. Měl by obsáhnout celý vzdělávací cyklus, postihnout kontinuitu vzdělávání.
Abstrakt v dalším jazyce: Determining quantitative ratios in speech plays an essential role in expanding students‘ vocabulary and knowledge of their forms, therefore they should be respected in the educational process. It is also important to determine the productivity of types of language phenomena and the degree of difficulty of their acquisition. Therefore, qualitative research of the current state of speech is necessary. The subject of teaching and education should be live language examples, including stylistically unmanageable ones, syntactic, morphological, and lexical phenomena. It is necessary to learn the pupils‘ practice of both speaking and education. The starting point of any analysis and effective criticism should be a comprehensive knowledge of the state of teaching with the subsequent submission of proposals to change the concept. Basic research presupposes experimental teaching confronted with traditional teaching, comparing the results of experimental and control classes and schools. It should cover the whole educational cycle and affect the continuity of education.
Práva: © Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KČJ)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Čechová, Řečová praxe.pdf2,9 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/42978

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD