Název: Vorfeldbesetzung im Wirtschaftsdeutschen unter Anwendung des topologischen Satzmodells
Další názvy: Obsazování pozice před časovaným slovesem (tzv. Vorfeld) v hospodářské němčině při využití topologického větného modelu
Autoři: Vávra, Zdeněk
Citace zdrojového dokumentu: VÁVRA, Z. Vorfeldbesetzung im Wirtschaftsdeutschen unter Anwendung des topologischen Satzmodells. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis Ostraviensis. Studia germanistica, 2020, roč. č. 27, s. 95-106. ISSN 1803-408X.
Datum vydání: 2020
Nakladatel: University of Ostrava
Typ dokumentu: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/43049
ISSN: 1803-408X
Klíčová slova: hospodářská němčina;syntax;topologický větný model;didaktické metody;Vorfeld (pozice před časovaným slovesem)
Klíčová slova v dalším jazyce: Wirtschaftsdeutsch;Syntax;Vorfeldbesetzung;didaktische Methoden;topologisches Satzmodell
Abstrakt: Autor analyzuje 50 článků z oblasti hospodářské němčiny a 50 textů vytvořených studenty hospodářské němčiny. Jsou představena specifika v obsazování pozice před časovaným slovesem (tzv. Vorfeld), k čemuž autor využívá Drachova topologického větného modelu. Slovosled je zkoumán v těchto typech textů: články v novinách a odborných časopisech, učebnice hospodářské němčiny, studentské eseje a bakalářské práce. Autor formuluje hypotézu, že studenti častěji obsazují Vorfeld podmětem, zatímco v autentických německých odborných textech jsou obvyklé v této pozici i příslovečná určení nebo předmět. Jsou navrženy didaktické postupy, které mají přispět k osvojení přirozeného slovosledu v německém jazyce.
Der Autor analysiert 50 Artikel aus dem Bereich des Wirtschaftsdeutschen und 50 von Studenten des Wirtschaftsdeutschen erstellte Texte. Es werden die Besonderheiten bei der Vorfeldbesetzung im Allgemeinen behandelt, wobei sich der Autor des topologischen Satzmodells von Drach bedient. Die folgenden Textsorten werden untersucht: Zeitungs- und Zeitschriftenartikel, Lehrbücher des Wirtschaftsdeutschen, studentische Aufsätze und Bachelorarbeiten. Der Autor stellt die Hypothese auf, dass die Studenten das Vorfeld häufiger mit dem Subjekt besetzen, als es in den authentischen deutschen Fachtexten der Fall ist, wo auch Adverbialien und Objekte im Vorfeld üblich sind. Es werden didaktische Methoden eruiert, die zur Beherrschung der natürlichen Wortfolge beitragen können.
Práva: © University of Ostrava
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KGS)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
SG_27_vavra.pdf1,15 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/43049

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD