Název: Paradigmatická změna ve výuce anglického jazyka: Angličtiny
Další názvy: Paradigm Shift in English teaching: Englishes
Autoři: Herličková, Jana
Vedoucí práce/školitel: Klečková Gabriela, Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48334
Klíčová slova: řeč s přízvukem;porozumění mluvenému slovu;jazykové postoje;global englishes;angličtina jako mezinárodní jazyk
Klíčová slova v dalším jazyce: accented speech;listening comprehension skills;language attitudes;global englishes;english as an international language
Abstrakt: V této diplomové práci se věnuji tématu porozumění a postojů k řeči s akcentem od nerodilých mluvčí angličtiny. V teoretické části se zabývám prvky oboru Global Englishes a jeho místem v moderní výuce anglického jazyka na školách. Také jsou zde vysvětleny základní pojmy z didaktiky výslovnosti a poslechu, které souvisejí právě s řečí nerodilých mluvčí. Poslední teoretická část se zabývá jazykovou identitou žáků a jejich motivací. Největší důraz je kladen na tzv. orální řečové dovednosti, tj. mluvení, výslovnost a poslech s ohledem na obor Global Englishes nebo Angličtina jako mezinárodní jazyk. Praktická část diplomové práce byla uskutečněna pomocí pracovních listů a dotazníků a zkoumala právě úroveň porozumění mluvenému slovu a také postoje k mluvčím angličtiny z různého jazykového pozadí. Z výzkumu vyplynulo, že i za tak krátkou dobu, jakou je jeden měsíc, byli studenti ze sledované skupiny schopni zlepšit své porozumění, nicméně v jejich postoji nedošlo k žádným výrazným změnám. Jako vedlejší produkt výzkumu bylo možné nalézt souvztažnost mezi vyšší úrovní porozumění a pozitivnějšími názory na nerodilé mluvčí.
Abstrakt v dalším jazyce: The thesis deals with the topic of comprehension of and attitudes towards accented speech as perceived by secondary school English learners. In the literature review, the reasons for incorporating elements of Global Englishes, into English classes are explained as well as the elements of spoken discourse, teaching listening skills, and learners' attitudes and language identity. The greatest importance is put on approaches to teaching so called oral skills, i.e. listening and speaking alongside with pronunciation, which take into account the global status of English. The conducted research is described in the second part of the thesis. The research, realized by the means of worksheets and questionnaires, explored students' comprehension level and attitudes towards non-native accented speech. Based on the results of the research, it is concluded that the surveyed students improved their comprehension skills, especially in top-down processing tasks; however, no significant changes in attitudes were observed. An interesting correlation between the higher level of comprehension and more positive attitudes arose from the conducted research.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KAN)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_herlickova_final.pdfPlný text práce1,05 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_prubeh_Herlickova.pdfPrůběh obhajoby práce332,06 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_pos_Kleck_Herlickova.pdfPosudek vedoucího práce317,75 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Scan_pos_Skop_Herlickova.pdfPosudek oponenta práce56,83 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/48334

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.