Title: Náměty pro pracovní vyučování na 1. stupni základní školy
Other Titles: Tips for manual training activities in primary education
Authors: Skleničková, Monika
Advisor: Mach, Petr
Issue Date: 2012
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/5374
Keywords: základní škola praktická;kognitivní procesy;mentální postižení;pracovní vyučování;tvořivost;fantazie;materiál;pomůcky
Keywords in different language: special primary school;cognitive processes;mental retardation;manual training;creativity;fantasy;teaching materials;teaching aids
Abstract: Diplomová práce se zabývá náměty pro pracovní vyučování na prvním stupni základní školy. Teoretická část práce vymezuje pojmy - výchova a vzdělávání v základní škole praktické, mentální postižení, kognitivní procesy, pracovní vyučování, motivace, tvořivost a aktivita, materiály a pomůcky využívané v pracovním vyučování. V praktické části je uveden soubor osmnácti námětů pro pracovní vyučování na prvním stupni základní školy praktické, z nichž osm slouží k ověření zadaných námětů v praxi. Zbývajících deset potom jako volně využitelné náměty pro ostatní pedagogy. Cílem práce je zjistit na základě poznatků, zda jsou žáci základní školy praktické schopni realizovat zadaná témata samostatně a zda je námět vhodný, srozumitelný a povoluje žákům využívat vlastní kreativitu a fantazii.
Abstract in different language: This diploma thesis provides the reader with several activities, tips and topics that were devised to be used in manual training classes at primary school level. The theoretical part examines certain particularities of the educational process in special schools and explains terms such as mental retardation, cognitive processes, manual training classes, motivation, creativity, interaction, teaching aids and materials used in manual training classes. In the practical part of the thesis a set of eighteen tips for manual training classes at special primary school is introduced. Eight of the activities were used to validate the hypothesis in practice. The rest of the activities devised serves as a source of ideas for other teachers. The aim of the diploma thesis is to determine whether special primary school students are capable of pursuing autonomously the activities that were designed and whether the topics are appropriate, understandable and allow students to use their creativity and fantasy.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KAT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Namety pro pracovni vyucovani na 1.stupni ZS.pdfPlný text práce2,9 MBAdobe PDFView/Open
posudekvpSklenickova.pdfPosudek vedoucího práce1,27 MBAdobe PDFView/Open
Sklenickova IMG.pdfPosudek oponenta práce782,4 kBAdobe PDFView/Open
Sklenickova - prot..pdfPrůběh obhajoby práce53,09 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/5374

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.