Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorGrauzlerová, Táňa
dc.date.accessioned2014-01-02T07:03:38Z
dc.date.available2014-01-02T07:03:38Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationAntropoWebzin. 2011, č. 3, s. 207-213.cs
dc.identifier.issn1801-8807
dc.identifier.urihttp://antropologie.zcu.cz/webzin/index.php/webzin/article/view/61
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/6722
dc.description.abstractThis project is focused on exploring the relationship between the set of dominant ethical norms in a given society and moral emotions which emerge as an effect of breaking these norms. The domain which I focus on are norms from the area of partnership. In this paper, I use the theory of ethical complex of anthropologist Richard Shweder and the theoretical model of social intuition of psychologist Jonathan Haidt. The main purpose of the fieldwork is the examination of the social intution model, which stresses the role of social persuasion in making moral judgements. In this connection, I want to explore which ethical complex is prevalent in a given society, and which partnership norms are referred to. I try to show the „behaviour“ of the model in empirical examples, and explore particular factors that affect it. Research methods are participant observation, informal interviews, semi- and formal interviews (in the form of model situations), and also notation of nonverbal emotional communication. In this paper, I focus on presenting empirical data relating to ethical complex.en
dc.format7 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosksk
dc.publisherAntropoWebcs
dc.relation.ispartofseriesAntropoWebzincs
dc.rightsAutoři, kteří chtějí publikovat v tomto časopise, musí souhlasit s následujícími body: Autoři si ponechávají copyright a umožňují časopisu publikovat příspěvky pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby po publikování svých příspěvků v tomto časopise zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách)cs
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) but only after the final publication.en
dc.subjectetický komplexcs
dc.subjectmorální emocecs
dc.subjectsociální přesvědčenícs
dc.subjectmezilidské vztahycs
dc.titleEtický komplex, morálne emócie a normy v partnerstvesk
dc.title.alternativeEthical complex, moral emotions and norms in relationshipen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedethical complexen
dc.subject.translatedmoral emotionsen
dc.subject.translatedsocial persuasionen
dc.subject.translatedinterpersonal relationshipen
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 3 (2011)
Číslo 3 (2011)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Grauzelova.pdfPlný text75,94 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/6722

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.