Title: Role učících v procesu reprodukce vzdělanostních nerovností - případ praktických škol
Other Titles: The Role of Teachers in the Process of Reproduction of Educational Inequalities - The Case of Practical Schools
Authors: Šmídová, Marcela
Advisor: Pařízková, Alena
Referee: Štípková, Martina
Issue Date: 2013
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/8892
Keywords: základní školy;praktické školy;selektivita vzdělávacího systému;diferenciace vzdělávacího systému;učitelé;motivace;vliv institucionálního ukotvení
Keywords in different language: basic schools;special schools;selectivity of educational system;differentiation of educational system;teachers;motivation;impact of institutionl background
Abstract: Diplomová práce byla zaměřena na téma vzdělanostních nerovností v České republice. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem ovlivňuje institucionální zázemí škol motivaci vyučujících na českých základních a praktických školách. Za tímto účelem byla použita kvalitativní metodologie, jejíž součástí byl sběr dat pomocí hloubkových rozhovorů pomocí návodu. Empirická práce rovněž zahrnovala předvýzkum, jehož cílem bylo usnadnění vstupu do zkoumaného prostředí. Výsledkem práce je zjištění, že institucionální zázemí silně ovlivňuje motivaci vyučujících. Nejsilněji působily dva faktory, které se vzájemně ovlivňovaly: vybavenost či možnosti pracovního prostředí a vztahy s vyučovanými žáky a žákynemi.
Abstract in different language: The diploma thesis was focused on the issue of educational inequalities of Czech Republic. The aim of the thesis was find out, how the institutional background of schools influences the motivation of teachers of Czech basic and special schools. The qualitative methodology was used. It included semi-structured interviews. The empirical phase included preliminary research, which caused the entry into the studied environment easier. The finding of my thesis is that the institutional background influences the motivation of teachers strongly. Two main factors were found: the equipment or possibilities of working place and relationships between teachers and pupils. These factors were strongly interacting.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KSS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP Smidova Marcela.pdfPlný text práce552,83 kBAdobe PDFView/Open
Smidova_VED .pdfPosudek vedoucího práce106,74 kBAdobe PDFView/Open
smidova_op.docPosudek oponenta práce53 kBMicrosoft WordView/Open
Smidova.JPGPrůběh obhajoby práce199,06 kBJPEGThumbnail
View/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/8892

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.