Název: Francouzský svět Jana Patočky
Další názvy: The French world of Jan Patočka
Autoři: Divišová, Lucie
Lesňák, Slavomír
Vacková, Barbora
Citace zdrojového dokumentu: DIVIŠOVÁ, L. Francouzský svět Jana Patočky. In Lesňák, S., Vacková, B. Jan Patočka a naše doba: sborník příspěvků mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2018. s. 41-46. ISBN 978-80-210-8958-7.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Masarykova univerzita
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/33752
ISBN: 978-80-210-8958-7
Klíčová slova: myslitelé Střední Evropy a Francie;fenomenologie a existencialismus;disent;solidarita otřesených
Klíčová slova v dalším jazyce: philosophers of Central Europe and France;phenomenology and existentialism;dissent;solidarity of the shaken
Abstrakt: Francouzská zkušenost Jana Patočky sahá již do dob jeho mládí: studoval na filozofické fakultě UK mj. romanistiku, v roce 1928 odjel do Paříže, kde navštěvoval na Sorbonně přednášky E. Husserla. Již ve 30. letech se Patočka vyslovuje v doslovu k Rozpravě o metodě k myšlení R. Descarta. Jan Patočka vynikal svým pronikavým myšlením a schopností kriticky reflektovat francouzský existencialismus již v době jeho vzniku a pronikání do českých končin, v letech 60. 20. století. Ostatně na utváření Patočkovy koncepce asubjektivní fenomenologie měly výrazný vliv i myšlenky Maurice Merleau-Pontyho a J. – P. Sartra. Avšak jak vnímají Jana Patočku Francouzi? Je jejich pohled – zařazovat Patočku mezi další myslitele zemí východní Evropy jako byli Polák Czeslaw Milosz nebo Maďar István Bibó – ovlivněn někdy až příliš nekritickým pohledem a obdivem k tzv. disentu? Cílem našeho příspěvku je drobná sonda do myšlenkového světa na francouzské intelektuální scéně: zmapovat, kterými tématy je pro francouzské myšlení Patočka přínosným v (nejen současném) „evropském společenství [solidárně] otřesených“(Laignel-Lavastine, 2010, s. 237). Jan Patočka's French experience dates back to his youth; he studied at the Faculty of Arts at Charles University (among other fields also Romance Studies), in 1928 he went to Paris where he attended lectures of E. Husserl at the Sorbonne. Already in the 30's, Patočka expressed his views on Descartes' thoughts in the epilogue to Discourse on the Method. Jan Patočka excelled in penetrating thinking as well as in the ability to critically reflect French existentialism at the time of its emergence and penetration to the Czech lands in the 60s of the 20th century. In fact, the ideas of Maurice
Abstrakt v dalším jazyce: Merleau-Ponty and J. - P. Sartre significantly influenced Patočka's concept of asubjective phenomenology. But how do the French perceive Jan Patočka? Is their attempt to rank Patočka among other Eastern European philosophers like the Pole Czeslaw Milosz or the Hungarian István Bibó - influenced sometimes by too uncritical viewpoint of and admiration for so-called dissent? The aim of this paper is a small insight into the French intellectual world. The intention is to map which Patočka's topics are beneficial for French thinking in the (not just contemporary) “European community of the shaken [in solidarity]” (Laignel-Lavastine, 2010, p. 237).
Práva: Plný text není přístupný.
© Masarykova univerzita
Vyskytuje se v kolekcích:Konferenční příspěvky / Conference papers (KRO)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Patočka.pdf913,71 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/33752

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD