Název: Využití mentálních map životního prostředí v environmentální výchově
Další názvy: Utilization of Mental Maps of Environment in Environmental Education
Autoři: Ulip, Marek
Vedoucí práce/školitel: Kopp, Jan
Oponent: Červený, Pavel
Datum vydání: 2012
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/4049
Klíčová slova: mentální mapa;environmentální výchova;plánek okolí školy;tříděný odpad;pracovní list;pracovní skupina;prezentace;diskuse;prvotní šetření;sběr dat;tabulka;graf
Klíčová slova v dalším jazyce: mental map;environmental education;school?s neighbourhood plan;sorted waste;working sheet;working group;presentation;discussion;pilot research;data collection;table;chart
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá využitím mentálních map v environmentální výchově. Pro potřeby diplomové práce byl zhotoven pracovní list. Pracovní list je složen ze dvou hlavních částí. První část je teoretická skládající se z devíti otázek a úkolů. Druhou částí pracovního listu je plánek okolí školy. Žáci podle zadaných úkolů v teoretické části pracovního listu zakreslují do plánku okolí jejich školy různé objekty, zeleň, místa potřebující zrekonstruovat, nebezpečná místa, atd. Žáci v první vyučovací hodině budou rozděleny podle abecedy, do pěti pracovních skupin. Každá skupina má pět členů. Skupiny si vylosují úkoly, které jsou pro každou skupinu jiné. Úkoly se týkají nebezpečných míst v okolí školy, míst, která by potřebovala zrekonstruovat, tříděním domácího odpadu, městskou zástavbou a rozptýlenou zelení. Žáci písemně odpoví na otázky v teoretické části pracovního listu. Dále podle zadaných úkolů zakreslí do plánku okolí školy požadované objekty. S pracovním listem budou žáci pracovat i druhou vyučovací hodinu v okolí školy. Žáci v terénu hledají odpovědi na vylosované otázky. Ve třetí vyučovací hodině si žáci zpracují získaná data a informace do Power Pointové prezentace. Po prezentaci jednotlivých skupin. Zhotovený pracovní list by mohl v budoucnu sloužit, jako podklad pro učitele ve vybraných hodinách průřezového tématu environmentální výchova. Pracovních listů bylo využito při šetření v devátých třídách na vybraných plzeňských základních školách a gymnázií. Vytvořený list byl upraven pomocí prvotního šetření. Prvotní šetření proběhlo ve dvou třídách (2. A, 2. E) gymnázia Luďka Pika. Po harmonizaci pracovního listu bylo přistoupeno k samotnému sběru dat. Podařilo se získat 213 vyplněných pracovních listů. Zjištěná data byla pro lepší přehlednost a vizualizaci zanesena do tabulek, z kterých byly následně zhotoveny grafy. Zjištěné rozdíly mezi jednotlivými školami budou v práci popsány a vysvětleny.
Abstrakt v dalším jazyce: This master thesis deals with utilization of mental maps in environmental education. For the needs of the thesis, a working sheet was created. This sheet consists of two main parts. First part is theoretical consisting of nine questions and exercises. Second part of the sheet is the plan of the neighbourhood of the school. The students draw various objects, vegetation, places, which require reconstruction, dangerous places, and so on to the plan of their school?s neighbourhood based on the exercises from the theoretical part. In the first lesson, the students will be divided into five working groups using alphabetical order. Each group consists of five students. Each group will choose by chance the exercises, which will be different for each group. The exercises concern dangerous places in the neighbourhood of the school, places, which require reconstruction, sorting of household waste, urban buildings, and dispersed vegetation. The students will answer the questions of the theoretical part of the working sheet in written form. Furthermore, they will draw the required objects to the plan of the neighbourhood of the school based on the exercises. With the working sheet, the students will continue to work in the second lesson in the neighbourhood of the school. The students will be searching for answers for questions selected by chance in field. In the third lesson, the students will process acquired data and information into a PowerPoint presentation. After the presentation of particular groups the closing discussion over the acquired results will follow. The created working sheet could be used in the future as an outline for the teachers in selected lessons of the thematic cross-section of environmental education. The working sheet was used for research in ninth grade of selected Pilsen elementary schools and grammar schools. The created working sheet was adjusted using the pilot research. The pilot research was performed in two classes of Grammar school of Luděk Pik (2.A, x2.E). After the adjusting of the working sheet the data were collected. The total number of 213 filled working sheets was successfully collected. The acquired data were summarized using tables and charts. The discovered differences of particular school are discussed and explained in the text of the thesis.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KGE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP - Vyuziti mentalnich map zivotniho prostredi v environmentalni vychove.pdfPlný text práce2,9 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Ulip - p. vedouciho.jpgPosudek vedoucího práce365,24 kBJPEGNáhled
Zobrazit/otevřít
Ulip - p. oponenta.zipPosudek oponenta práce615,5 kBZIPZobrazit/otevřít
Ulip.jpgPrůběh obhajoby práce164,11 kBJPEGNáhled
Zobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/4049

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.