Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorMiléř, Tomáš
dc.contributor.editorKéhar, Ota
dc.date.accessioned2022-05-23T07:37:10Z-
dc.date.available2022-05-23T07:37:10Z-
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKÉHAR, O. (ed.) Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9: Změny v RVP a jejich dopady do obsahu výuky fyziky, Kašperské hory 2019, s. 130-136.cs
dc.identifier.isbn978-80-261-1092-7
dc.identifier.urihttps://kof.zcu.cz/ak/trendy/9/sbor/ModerniTrendy9_sbornik.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/47590
dc.description.abstractTermodynamika patří k obtížným partiím fyziky a u žáků není zrovna oblíbená. Výzkumy prováděné na školách u nás i ve světě opakovaně identifikují žákovské miskoncepce, jako je zaměňování stavových a procesních veličin a pojetí energie nebo tepla coby substance. Příčiny obtížnosti studia termodynamiky však zůstávají nejasné. Domníváme se, že velkým dílem je na vině přirozený jazyk, jímž jsou termodynamické jevy interpretovány. Přirozený jazyk je nástrojem komunikace, ale je i nástrojem myšlení. Jazyk zprostředkovává poznání, ale není-li logicky konzistentní, může být naopak překážkou porozumění fyzice. Informace jsou v jazyce zakódované, ale v případě termodynamiky jsou i zašifrované. Není se co divit našim žákům a studentům, že se při studiu snadno chytí do pasti, protože jazyk, jímž jsou psány moderní učebnice, k tomu poskytuje dostatek příležitostí.cs
dc.format7 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.subjecttermodynamikacs
dc.subjectpřirozený jazykcs
dc.subjectporozumění fyzicecs
dc.titleTeplo nebo energie? Poznámky k slovnímu vyjadřování v termodynamicecs
dc.title.alternativeHeat or energy? Notes on verbal expression in thermodynamicsen
dc.typekonferenční příspěvekcs
dc.typeconferenceObjecten
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThermodynamics is a difficult part of physics and is not very popular with pupils and students. Research conducted at schools in the Czech Republic and in the world repeatedly identifies misconceptions, such as confusion of state and process variables and the concept of energy or heat as a substance. However, the causes of the difficulty of studying thermodynamics remain unclear. We believe that the natural language by which the thermodynamic phenomena are interpreted is largely to blame. Language is a tool of communication, but it is also a tool of thinking. Language of thermodynamics is not logically consistent and can be an obstacle to understanding physics. Language in which modern textbooks are written provides various opportunities for students to get trapped.en
dc.subject.translatedthermodynamicsen
dc.subject.translatednatural languageen
dc.subject.translatedunderstanding physicsen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9
Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
tiraz.pdfPlný text475,19 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ModerniTrendy9_sbornik-130-136.pdfPlný text643 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/47590

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.