Název: Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage
Další názvy: Vynucené vibrace karoserií autobusů a odhady jejich únavového poškození
Autoři: Kepka, Miloslav
Kepka, Miloslav
Citace zdrojového dokumentu: KEPKA, M. KEPKA, M. Forced Vibration of Bus Bodyworks and Estimates of Their Fatigue Damage. In Recent Trends in Wave Mechanics and Vibrations: Proceedings of WMVC 2022. Cham: Springer Nature, 2023. s. 241-248. ISBN: 978-3-031-15757-8 , ISSN: 2211-0984
Datum vydání: 2023
Nakladatel: Springer Nature
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
ConferenceObject
URI: 2-s2.0-85141755198
http://hdl.handle.net/11025/50853
ISBN: 978-3-031-15757-8
ISSN: 2211-0984
Klíčová slova: Karoserie autobusů;Modelová testovací dráha;Skutečná cesta;Speciální zkušební dráha;Měření napětí;Historie stresu;Počítání průtoku deště;Stresová spektra;čára S-N;Výpočet únavové životnosti
Klíčová slova v dalším jazyce: Bus bodywork;Model testing track;Real road;Special test track;Stress measurement;Stress-time history;Rain-flow counting;Stress spectra;S-N line;Fatigue life calculation
Abstrakt: Jízda silničního vozidla na nerovných vozovkách způsobuje vibrace jeho karoserie. Vibrace karoserie mohou vést k únavovému poškození kritických uzlů karoserie. V případě autobusů (trolejbusů, bateriových elektro-busů) kritickými konstrukčními uzly jsou svary tenkostěnných profilů, nejčastěji rohy otvorů pro dveře a okna. Únavové vlastnosti kritických konstrukčních uzlů jsou vyjádřeny S-N křivkami. S-N křivky lze předem stanovit provedením laboratorních únavových zkoušek. Hodnoty časových řad napětí v karoserii mají charakter náhodného procesu. Tato napětí lze určit s dostatečnou přesností pouze tenzometrickým měřením, buď za jízdy vozidla po reálných tratích, popř. na zkušebním polygonu. Únavové poškození pak lze odhadnout pomocí příslušné hypotézy kumulace únavového poškození. Článek demonstruje případovou studii, která využívá data z praktické spolupráce autorů s výrobci autobusů.
Abstrakt v dalším jazyce: Driving a road vehicle on uneven roads causes its bodywork to vibrate. The vibration of the bodywork can result in fatigue damage of critical bodywork nodes. In the case of buses (trolleybuses, battery electric buses), the critical structural nodes are welds of thin-walled profiles, most often corners of openings for doors and windows. The fatigue properties of critical structural nodes are expressed by S-N lines. S-N lines can be determined in advance by performing laboratory fatigue tests. The time series data of stresses in the bodywork have the character of a random process. These stresses can only be determined with sufficient accuracy by strain gauge measurements, either while the vehicle is running on real tracks or on a proving ground. Fatigue damage can then be estimated using the appropriate fatigue damage accumulation hypothesis. The paper demonstrates a case study that uses data from the authors’ practical cooperation with bus producers.
Práva: Plný text není přístupný.
© authors
Vyskytuje se v kolekcích:Konferenční příspěvky / Conference Papers (RTI)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Paper_MK_MKjr._VMMS_2022.pdf2,33 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/50853

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD