Název: Zvýšení životnosti a spolehlivosti provozu spalovacích komor s hybridními hořáky
Další názvy: Lifetime prolonging and operational reliability of the combustion chambers with hybrid burner
Autoři: Veselý, Stanislav
Citace zdrojového dokumentu: Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách. Sborník ze 14. konference: 24.– 26. září 2019. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, s. 31-34.
Datum vydání: 2019
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: https://srni.vzuplzen.cz/wp-content/uploads/2021/04/sbornik2019.pdf
http://hdl.handle.net/11025/50869
ISBN: 978-80-261-0885-6
Klíčová slova: hybridní hořák;pulzační hoření;vznik tlakových pulzací;matematický model
Klíčová slova v dalším jazyce: hybrid burner;pulsation burning;occurrence of pressure pulsations;mathematical model
Abstrakt: Při provozu spalovacích turbín je nejefektivnější metodou snižování emisí použití hybridních hořáků. V příspěvku je popsán princip technologie hybridního hořáku na plynné palivo a jeho zásadní odlišnosti od klasických hořáků s difuzním spalováním. Jsou popsány základní problémy vznikající při technologii spalování předem smíchané chudé směsi palivo – vzduch. Hlavní pozornost je věnována zvýšenému sklonu k pulzačnímu hoření. Je provedena analýza vzniku tlakových pulzací a představeny rovnice, které musí být splněny, aby nedošlo k pulzacím tlaku, které by ohrozily nejenom spolehlivost provozu, ale i bezpečnost, protože při hodnotách tlakových pulzací větších než je 0,5 % jmenovitého tlaku ve spalovací komoře, může dojít k destrukci funkčních částí komory. Z analýzy vyplývá, že musí být splněny některé geometrické poměry mezi délkovými a příčnými rozměry hybridního hořáku. Protože geometrické poměry ovlivňují také proces míšení paliva se vzduchem, jsou ovlivněny rovněž emise NOx a CO. Protože existuje velké množství variant geometrie hořáku, byl využit matematický model mísení paliva a vzduchu a sledován vliv na homogenitu směsi na výstupu z hořáku. Jsou rovněž představeny různé konstrukční varianty hybridního hořáku a jejich přednosti a nedostatky.
Abstrakt v dalším jazyce: The use of hybrid burners is the most efficient method of reducing emissions while operating a combustion turbine. The principle of hybrid burner technology for gas fuel and its basic differences with classical diffuse combustion burners is described. Basic problems arising from the combustion technology of premixed lean mixture of fuel and air is described. Main attention is paid to the increased tendency to pulsation burning. We analyze the occurrence of pressure pulsations and present the equations that must be met to avoid pulsating pressure that would not only compromise the reliability of the operation, but also the safety, because at pressure pulses bigger than 0.5% of the nominal pressure in the combustion chamber, the destruction of the functional chamber parts can occur. The analysis shows that some geometric ratios between the length and transverse dimensions of the hybrid burner must be met. Because geometric conditions also affect the fuel-air mixing process, NOx and CO emissions are also affected. Since there are many variations of the burner geometry, a mathematical model of fuel and air mixing was used and the effect on the homogeneity of the burner output was monitored. Different variants of the hybrid burner design and their advantages and disadvantages are also presented.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni
Vyskytuje se v kolekcích:Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2019
Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2019

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
sbornik2019uvod_tiraz.pdfPlný text3,69 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
sbornik2019-81-84.pdfPlný text530,43 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/50869

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.