Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorZajíčková, Dagmar
dc.contributor.refereeBrázda, Radim
dc.contributor.refereeJanko, Jan
dc.date.accepted2015-02-11
dc.date.accessioned2016-03-15T09:11:50Z
dc.date.available2014-03-13cs
dc.date.available2016-03-15T09:11:50Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2014-09-18
dc.identifier64087
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/20686
dc.description.abstractZáměrem disertační práce je představit koncepce vědeckého pokroku a představu vývoje vědy od šestnáctého do osmnáctého století. Nejprve se soustředím na období šestnáctého století a první popisy dějin vědy, v nichž se ještě idea pokroku nevyskytovala a pro něž byla typická právě snaha obnovit ztracenou moudrost prisca sapientia. Poté se zaměřím na období sedmnáctého století, kde stále ještě přetrvávala snaha o obnovení prisca sapientia, ale zároveň už se objevují určité představy o pokroku vědy, a to zejména v pracích Bacona, Descarta nebo Pascala. Poté se zaměřím na pojetí pokroku v osmnáctém století.cs
dc.format106 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectpokrokcs
dc.subjectvědacs
dc.subjectrenesanční věděnícs
dc.subjectprisca sapientiacs
dc.subjectosvícenstvícs
dc.titleDějiny pojmu "vědecký pokrok"cs
dc.title.alternative"History of the idea of scientific progress"en
dc.typedisertační prácecs
dc.thesis.degree-namePh.D.cs
dc.thesis.degree-levelDoktorskýcs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programHumanitní studiacs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedThe main focus of the thesis is to present conceptions of scientific progress from sixteenth to eighteenth century. Renaissance scientists focused on the recovery of the antediluvian science, rather than invention of the new knowledge. The first conceptions of scientific progress are typical of the early modern thought. René Descartes and Francis Bacon believed in progress of knowledge and in acquisition of the essential natural knowledge. Blaise Pascal compared the progressive education of humanity through the succession of ages to the education of an individual man.The idea of progress, or the idea of endless proces of improvement, especially of scientific progress, is typical of Enlightment scientists and historians of science in that period. The idea of progress meant promise of the future scientific discoveries, that is characteristic for the Enlightment history of science.en
dc.subject.translatedprogressen
dc.subject.translatedscienceen
dc.subject.translatedrenaissance thoughten
dc.subject.translatedprisca sapientiaen
dc.subject.translatedenlightenmenten
Vyskytuje se v kolekcích:Disertační práce / Dissertations (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Zajickova.pdfPlný text práce843,4 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
vedouci-Zajickova-Brazda.pdfPosudek vedoucího práce119,52 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
oponent-Zajickova-Janko.pdfPosudek oponenta práce38,55 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
obhajoba-Zajickova-obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce13,2 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/20686

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.