Title: | Experimental and numerical study of controlled flutter testing in a linear turbine blade cascade |
Other Titles: | Experimentální a numerická studie kontrolovaného flutteru na lineární kaskádě turbinových lopatek |
Authors: | Sláma, Václav Rudas, Bartoloměj Eret, Petr Tsymbalyuk, Volodymyr Ira, Jiří Macálka, Aleš Pinelli, Lorenzo Vanti, Federico Arnone, Andrea Lo Balbo, Antonio Alfio |
Citation: | SLÁMA, V., RUDAS, B., ERET, , TSYMBALYUK, V., IRA, J., MACÁLKA, A., PINELLI, L., VANTI, F., ARNONE, A., LO BALBO, A. A. Experimental and numerical study of controlled flutter testing in a linear turbine blade cascade. Acta Polytechnica CTU Proceedings, 2018, roč. 20, č. 2018, s. 98-107. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | ČVUT |
Document type: | článek article |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/33779 |
Keywords: | turbinová lopatková kaskáda;flutter |
Keywords in different language: | turbine blade cascade, flutter |
Abstract: | V tomto článku jsou provedeny experimentální testy flutteru a numerické simulace pomocí komerčního kódu ANSYS CFX a nekomerčního kódu TRAF na oscilující lineární kaskádě turbinových lopatek v podzvukovém tunelu. Ohybové a torzní pohyby lopatek jsou vyšetřovány v módu postupné vlny. V každé numerické technice je uvažován rozdílný geometrický model experimentálního zařízení. V obou technikách je dosažena dobrá shoda s experimentem a jsou komentovány výhody a nevýhody každé z nich. Je demonstrováno, že výpočtové techniky jsou vhodné k predikci flutteru turbinových lopatek. Též lze konstatovat, že ověřené numerické metody mohou poskytnout lepší porozumění flutteru dlouhých lopatek koncových stupňů při flexibilním provozu. |
Abstract in different language: | In this paper, experimental testing of flutter and numerical simulations using a commercial code ANSYS CFX and an in-house code TRAF are performed on an oscillating linear cascade of turbine blades installed in a subsonic test rig. Bending and torsional motions of the blades are investigated in a travelling wave mode approach. In each numerical approach, a rig geometry model with a different level of complexity is used. Good agreement between the numerical simulations and experiments is achieved using both approaches and benefits and drawbacks of each technique are commented in this paper. It is demonstrated that both used computational techniques are adequate to predict turbine blade flutter. It is concluded that validated numerical tools can provide a better insight of flutter phenomena of operationally flexible steam turbine last stage blades. |
Rights: | © ČVUT |
Appears in Collections: | Články / Articles (KKE) OBD |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
5372-14406-1-SM.pdf | 4,42 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/33779
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.