Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.author | Svobodová, Silvie | |
dc.date.accessioned | 2019-12-09T11:02:09Z | |
dc.date.available | 2019-12-09T11:02:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Arnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2019, č. 1, s. 73-84. | cs |
dc.identifier.issn | 1804-8366 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/36089 | |
dc.identifier.uri | https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2019/Arnika_2019_2-4-Svobodova-web.pdf | |
dc.description.abstract | Výzkumná sonda založená na aplikaci autorského analytického nástroje pro komplexní testování environmentální gramotnosti žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku představuje kvantitativní studii. Klade si za cíl zjistit reliabilitu nástroje, korelaci mezi dílčími škálami (Environmentální znalosti, postoje, senzitivita a jednání) a analyzovat těsnost vztahu mezi demografickými proměnnými respondentů (pohlaví, věk, ročník, volnočasové aktivity) a oblastmi environmentální gramotnosti. Šetření se zúčastnilo 49 žáků z Neue Europa-Mittelschule Peilstein, a to 23 chlapců a 26 dívek. Sběr dat proběhl na jaře 2019. Reliabilita dílčích škál nástroje dosahovala akceptovatelných hodnot v rozsahu 0,66–0,74. Prostřednictvím Spearmanových korelací byl mezi dílčími škálami nástroje identifikován středně silný pozitivní vztah. Z testovaných demografických proměnných se jako zásadní determinanty projevily pohlaví, ročník a volnočasové aktivity. U pohlaví byl zaznamenán signifikantní vztah s postoji, senzitivitou a jednáním, vyšších hodnot dosahovali vždy chlapci. V případě ročníku byla prokázána souvislost pouze se znalostmi, a to přímá úměra. Z volnočasových aktivit se jako nejsilnější prediktor projevil sport v negativním vztahu ke znalostem. Pozitivně koreloval pouze pobyt v přírodě se senzitivitou. Vícenásobné regresní analýzy dokládají, že volnočasové aktivity v kombinaci s pohlavím predikují proměnnou znalosti z 38%, postoje ze 45%, senzitivitu z 27%, a jednání z 23%. | cs |
dc.format | 12 s. | cs |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | cs | cs |
dc.publisher | Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická | cs |
dc.rights | © Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická | cs |
dc.subject | environmentální znalosti | cs |
dc.subject | postoje | cs |
dc.subject | senzitivita a jednání | cs |
dc.subject | demografické proměnné | cs |
dc.subject | kvantitativní výzkum | cs |
dc.subject | Rakousko | cs |
dc.title | Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku – výzkumná sonda | cs |
dc.type | článek | cs |
dc.type | article | en |
dc.rights.access | openAccess | en |
dc.type.version | publishedVersion | en |
dc.subject.translated | attitudes | en |
dc.subject.translated | sensitivity and behavior | en |
dc.subject.translated | demographic variables | en |
dc.subject.translated | quantitative research | en |
dc.subject.translated | Austria | en |
dc.subject.translated | environmental knowledge | en |
dc.type.status | Peer-reviewed | en |
Vyskytuje se v kolekcích: | Číslo 2 (2019) Číslo 2 (2019) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Svobodová.pdf | Plný text | 805,91 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/36089
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.