Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorSvobodová, Silvie
dc.date.accessioned2019-12-09T11:02:09Z
dc.date.available2019-12-09T11:02:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationArnica: časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání. 2019, č. 1, s. 73-84.cs
dc.identifier.issn1804-8366
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/36089
dc.identifier.urihttps://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2019/Arnika_2019_2-4-Svobodova-web.pdf
dc.description.abstractVýzkumná sonda založená na aplikaci autorského analytického nástroje pro komplexní testování environmentální gramotnosti žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku představuje kvantitativní studii. Klade si za cíl zjistit reliabilitu nástroje, korelaci mezi dílčími škálami (Environmentální znalosti, postoje, senzitivita a jednání) a analyzovat těsnost vztahu mezi demografickými proměnnými respondentů (pohlaví, věk, ročník, volnočasové aktivity) a oblastmi environmentální gramotnosti. Šetření se zúčastnilo 49 žáků z Neue Europa-Mittelschule Peilstein, a to 23 chlapců a 26 dívek. Sběr dat proběhl na jaře 2019. Reliabilita dílčích škál nástroje dosahovala akceptovatelných hodnot v rozsahu 0,66–0,74. Prostřednictvím Spearmanových korelací byl mezi dílčími škálami nástroje identifikován středně silný pozitivní vztah. Z testovaných demografických proměnných se jako zásadní determinanty projevily pohlaví, ročník a volnočasové aktivity. U pohlaví byl zaznamenán signifikantní vztah s postoji, senzitivitou a jednáním, vyšších hodnot dosahovali vždy chlapci. V případě ročníku byla prokázána souvislost pouze se znalostmi, a to přímá úměra. Z volnočasových aktivit se jako nejsilnější prediktor projevil sport v negativním vztahu ke znalostem. Pozitivně koreloval pouze pobyt v přírodě se senzitivitou. Vícenásobné regresní analýzy dokládají, že volnočasové aktivity v kombinaci s pohlavím predikují proměnnou znalosti z 38%, postoje ze 45%, senzitivitu z 27%, a jednání z 23%.cs
dc.format12 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.rights© Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogickács
dc.subjectenvironmentální znalostics
dc.subjectpostojecs
dc.subjectsenzitivita a jednánícs
dc.subjectdemografické proměnnécs
dc.subjectkvantitativní výzkumcs
dc.subjectRakouskocs
dc.titleEnvironmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v Horním Rakousku – výzkumná sondacs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedattitudesen
dc.subject.translatedsensitivity and behavioren
dc.subject.translateddemographic variablesen
dc.subject.translatedquantitative researchen
dc.subject.translatedAustriaen
dc.subject.translatedenvironmental knowledgeen
dc.type.statusPeer-revieweden
Vyskytuje se v kolekcích:Číslo 2 (2019)
Číslo 2 (2019)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Svobodová.pdfPlný text805,91 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/36089

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.