Title: Comparison of Road Traffic Simulation Speed on CPU and GPU
Other Titles: Porovnání rychlosti silniční simulace dopravy na CPU a GPU
Authors: Rajf, Daniel
Potužák, Tomáš
Citation: RAJF, D., POTUŽÁK, T. Comparison of Road Traffic Simulation Speed on CPU and GPU. In: Proceedings of the 2019 IEEE/ACM 23rd International Symposium on Distributed Simulation and Real Time Applications (DS-RT). Piscataway: IEEE, 2019. s. 9-16. ISBN 978-1-72812-923-5.
Issue Date: 2019
Publisher: IEEE
Document type: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: 2-s2.0-85079056303
http://hdl.handle.net/11025/36717
ISBN: 978-1-72812-923-5
Keywords: mikroskopická simulace silniční dopravy;spuštění na GPU;spuštění na CPU;porovnání rychlost;buňkový automat;model následování vozidel
Keywords in different language: microscopic road traffic simulation;GPU execution;CPU execution;performance comparison;cellular automaton;car-following model
Abstract: In this paper, we describe a fair comparison of the performance of a microscopic road traffic simulation performed on a GPU and on a CPU. The aim of our work is to determine the speedup, which can be achieved if the GPU is used for the same simulation instead of the (multi-core) CPU. A microscopic road traffic simulator capable of running on both platforms was created for this purpose with the aim to make the GPU-based and the CPU-based simulations as similar as possible. The performances of both the GPU-based and the CPU-based simulations were tested using two different road traffic models (a car-following model and a cellular automaton model), four road traffic networks (regular square grids of crossroads) of different sizes, and three different hardware configurations. The maximal achieved speedup using the GPU instead of the multi-core CPU for the cellular automaton model was 12.4. For the car-following model, the maximal achieved speedup was 10.7.
V tomto článku popisujeme férové porovnání rychlosti mikroskopické simulace silniční dopravy spuštěné na GPU a na CPU. Cílem naší práce je určit urychlení, které může být dosaženo, pokud je použito GPU místo (vícejádrového) CPU pro stejnou simulaci. Pro tento účel byl vytvořen mikroskopický simulátor silniční dopravy schopný běžet na obou platformách se zaměřením na co největší podobnost obou simulací (pro GPU a pro CPU). Rychlost obou CPU a GPU simulací byla testována pomocí dvou rozdílných dopravních modelů (modelu následování vozidel a modelu s buňkovým automatem), čtyřech různě velkých silničních sítí (pravidelné čtvercové mřížky křižovatek) a třech různých hardwarových konfigurací. Maximální dosažené urychlení s využitím GPU místo vícejádrového CPU pro model s buňkovým automatem bylo 12.4. Pro model následování vozidel bylo maximální dosažené urychlení 10.7.
Rights: Plný text je přístupný v rámci univerzity přihlášeným uživatelům.
© IEEE
Appears in Collections:Konferenční příspěvky / Conference Papers (KIV)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Potužák DS-RT 009.pdf162,18 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/36717

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD