Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorBlahutková, Daniela
dc.date.accessioned2020-03-23T11:00:27Z-
dc.date.available2020-03-23T11:00:27Z-
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBLAHUTKOVÁ, D. . Arnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoire. ESPES, 2019, roč. 8, č. 2/2019, s. 74-84. ISSN 1339-1119.en
dc.identifier.issn1339-1119
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/36743
dc.description.abstractČlánek vznikl ve volné návaznosti na konferenci věnovanou tématu posthistoričnosti umění v teoriích 20. století. Filozofa a sociologa Arnolda Gehlena připomíná jako jednoho z klasiků debaty o posthistoričnosti a zároveň si všímá, že tento pojem a související teorém hraje roli i v jeho spisu Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei - v něm Gehlen představil svoji koncepci vývoje tzv. obrazové racionality, analyzoval hlavní tendence moderního malířství a usiloval o teorii výtvarného umění tváří v tvář jeho proměnám po 2. světové válce, do 70. let 20. stol. (3. vyd.). Vedle známého faktu, že Gehlen s pesimismem zaznamenával cosi jako rozpouštění umění v obecnějším civilizačním horizontu posthistoire, poukazuje studie na podnětnou analýzu vztahu výtvarného umění a společností v éře techniky a na svébytný příspěvek k hledání interdisciplinárně založené teorie umění, přiměřené situaci, kterou jiní teoretikové zanedlouho prohlásili za postmoderní.cs
dc.description.abstractArnold Gehlen's use of the term posthistory can be traced back to his writings from the 50s. It occurs also in Zeit-Bilder. Zur Soziologie und Ästhetik der modernen Malerei (1960/1986), where his theory of pictorial racionality in art history is formulated and "peinture conceptuelle" as the key tendency of modern painting is appointed. Focusing on both, Gehlen's aesthetics of modern art and his theorem of posthistory (or crystallization of socio-cultural structures), the paper tries to remind of the conservative thinker's contribution to today's debates of art and art history.en
dc.format11 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherInstitute of Aesthetics and Art Culture, Faculty of Arts, University of Presov, Slovakiaen
dc.relation.ispartofseriesESPESen
dc.rights© Institute of Aesthetics and Art Culture, Faculty of Arts, University of Presov, Slovakiaen
dc.subjectteorie umění, moderní malířství, posthistoire, Arnold Gehlencs
dc.titleArnold Gehlen o umění, společnosti a posthistoirecs
dc.title.alternativeArnold Gehlen on Modern Art, Culture and Posthistoireen
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessopenAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.subject.translatedArnold Gehlenen
dc.subject.translatedposthistoryen
dc.subject.translatedsociological theory of arten
dc.subject.translatedaesthetics of modern paintingen
dc.identifier.doi10.5281/zenodo.3666046
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.obd43929014
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KFI)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
158-537-1-PB.pdf308,51 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/36743

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD