Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.authorŠvantner, Martin
dc.date.accessioned2020-11-02T11:00:16Z
dc.date.available2020-11-02T11:00:16Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationŠVANTNER, M. Inferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosis. American Journal of Semiotics, 2019, roč. 35, č. 1-2, s. 93-115. ISSN 0277-7126.en
dc.identifier.issn0277-7126
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/39861
dc.description.abstractČlánek se věnuje dvěma anekdotickým příkladům, jenž jsou významné pro rozvoj kognitivně-sémiotického přístupu k hudbě. První pochází z Peircových spisů a popisuje úplnou (strukturální) změnu porozumění, vnímání a poslechu hudby. Peirce popisuje vznik „kognitivního pidžinu“ a s ním spojené habitualizace. Druhá případová studie se zabývá „inferujícím uchem“ Jimiho Hendrixe. Článek analyzuje tato témata z pohledu Peircovy sémiotiky (s exkursy k pracem T. Deacona, V. Colapietra, G. Deleuze některým příkladům současného neurovědeckého výzkumu).cs
dc.format23 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoenen
dc.publisherPhilosophy Documentation Centeren
dc.relation.ispartofseriesAmerican Journal of Semioticsen
dc.rights© Philosophy Documentation Centeren
dc.rightsPlný text není přístupný.en
dc.subjecthudbacs
dc.subjectkognitivní sémiotikacs
dc.subjectC. S. Peircecs
dc.subjectMiles Daviscs
dc.subjectJimi Hendrixcs
dc.titleInferring Ears: Cognitive Semiotics and Musical Anthroposemiosisen
dc.title.alternativeInferující uši: kognitivní sémiotika a hudební antroposémiosiscs
dc.typečlánekcs
dc.typearticleen
dc.rights.accessclosedAccessen
dc.type.versionpublishedVersionen
dc.description.abstract-translatedThis paper draws attention to two important and fruitful anecdotes from history useful for the development of a cognitive semiotic approach to music. The first is from Peirce’s writings, describing a complete structural change of understanding, perception and listening to music. Peirce describes the invention of a specific cognitive pidgin and the emergence of new social, embodied and cerebral habits. This emergence is shown on the example of Peirce’s friend who allegedly lost his sense of hearing but still enjoys music—no thanks to his ears. The second case study considers the “inferring ear” of Jimi Hendrix and his cooperation with Miles Davis, who taught Hendrix how to codify what he heard. Hence these anecdotes open pathways into the problem of the nature of musical perception, useful for exploring the codification and learning of music in particular. The nature of these abilities may be seen as intersubjective mimetics that are mediated through suprasubjective, triadic, embodied relations (signs). The article analyzes these topics from a point of view of a Peircean framework (with detours into the work of T. Deacon, V. Colapietro and G. Deleuze), aming to show the interconnections between such perspectives and some examples of contemporary neuroscientific research in this field.en
dc.subject.translatedmusicen
dc.subject.translatedembodied cognitionen
dc.subject.translatedC. S. Peirceen
dc.subject.translatedMiles Davisen
dc.subject.translatedJimi Hendrixen
dc.identifier.doi10.5840/ajs201982256
dc.type.statusPeer-revieweden
dc.identifier.document-number483997400005
dc.identifier.obd43926667
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (KSS)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
Inferring_Ears_Cognitive_Semiotics obd zcu.pdf177,73 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít  Vyžádat kopii


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/39861

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD