Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorMentlík Pavel, Doc. RNDr. Ph.D.
dc.contributor.authorNový, Tomáš
dc.date.accepted2020-10-2
dc.date.accessioned2020-11-10T00:30:43Z-
dc.date.available2019-9-11
dc.date.available2020-11-10T00:30:43Z-
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-8-28
dc.identifier81609
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/40452
dc.description.abstractGeografie, jako jeden z předmětů na školách v České republice i jinde ve světě, je předmětem, který se zabývá přírodou, krajinou, vztahy v ní, lidskou činností apod. I přes tak rozsáhlá a zajímavá témata se však mezi žáky netěší velké oblibě. Tato práce shrnuje základní znalosti z vybraného tématu geografie, a to geografických hazardů, tedy přírodních katastrof, které dnes a denně ovlivňují náš život na Zemi. Zaměřuje se na základní definice těchto hazardů tak, aby byly tyto definice pochopitelné i pro žáky základních škol. Další část práce je věnována statistickým datům výuky zeměpisu v České republice a obecně k tomu. Lze říci, že tento předmět patří spíše mezi ty méně oblíbené. Z pedagogického hlediska se navíc potýká s nedostatkem kvalitních vyučujících, velké procento těch, kteří předmět vedou, je dokonce neaprobované k výuce zeměpisu. Poslední stěžejní část práce se zaměřila na průzkum znalostí žáků na konkrétní škole, a to na ZŠ Lerchova v Sušici, okres Klatovy. Zde bylo provedeno testování mezi žáky 6. a 9. tříd. Byly ověřovány jejich znalosti v zeměpisu, a to pomocí jednoduchého testu s otevřenými i uzavřenými otázkami, které odpovídaly RVP a ŠVP (rámcově vzdělávací program, školní vzdělávací program) pro jejich ročník. Výsledky byly více než podprůměrné. Většina žáků nebyla schopna odpovědět správně na více než polovinu otázek. Navíc z hodnocení vyplynulo, že žákům dalo největší problém vyplňovat otevřené otázky, tedy vyjadřovat se vlastními slovy bez nápovědy. Otevřena zůstává otázka, zda k těmto výsledkům vedl špatný učební systém na škole, nesoustředěnost žáků v kritické situaci kolem Covid-19, nebo snad i nevhodný přístup a vedení ze strany vyučujícího. Faktem však zůstává, že v oblastech předmětu geografie jsou i v době snadné dostupnosti informací značné mezery ve znalostech většiny žáků.cs
dc.format40 s.cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectzeměpiscs
dc.subjectgeografické hazardycs
dc.subjectzákladní školacs
dc.subjectgeosféracs
dc.subjecttestovánícs
dc.titlePorovnání znalostí fyzicko-geografických hazardů žáků 6. a 9. třídcs
dc.title.alternativeComparison of knowledge of physical geographic hazards of pupils in 6 and 9 classesen
dc.typebakalářská prácecs
dc.thesis.degree-nameBc.cs
dc.thesis.degree-levelBakalářskýcs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta pedagogickács
dc.thesis.degree-programPřírodovědná studiacs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedGeography, as one of the subjects in schools in the Czech Republic and elsewhere in the world, is a subject that deals with nature, landscape, relations in it, human activity, etc. Despite such extensive and interesting topics, however, it is not very popular among students. This work summarizes the basic knowledge of a selected topic of geography, namely geographical hazards, i.e. natural disasters that affect our lives on Earth today and every day. It focuses on the basic definitions of these hazards so that these definitions can be understood by primary school students. Another part of the work is devoted to statistical data on teaching geography in the Czech Republic and in general. It can be said that this item is more of a less popular one. From a pedagogical point of view, moreover, it faces a lack of quality teachers, a large percentage of those who lead the subject are not even approved for teaching geography. The last main part of the work focused on the survey of pupils knowledge at a specific school, namely at the Lerchova primary school in Sušice, Klatovy district. Here, testing was performed among 6th and 9th grade students. Their knowledge in geography was verified, using a simple test with open and closed questions, which corresponded to the FEP and SEP (framework educational program, school educational program - in czech RVP and ŠVP) for their year. The results were more than below average. Most students were unable to answer more than half of the questions correctly. In addition, the evaluation showed that the biggest problem for students was to fill in open-ended questions, i.e. to express themselves in their own words without help. The question remains whether these results were due to a poor school teaching system, the lack of concentration of students in a critical situation around Covid-19, or perhaps the inappropriate approach and guidance on the part of the teacher. However, the fact remains that there are significant gaps in the knowledge of most pupils in the areas of the subject of geography, even at a time when information is easily available.en
dc.subject.translatedgeographyen
dc.subject.translatedgeographical hazardsen
dc.subject.translatedelementary schoolen
dc.subject.translatedgeosphereen
dc.subject.translatedtestingen
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP_Novy_Tomas.pdfPlný text práce1,72 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Novy_posudek_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce542,07 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Novy_posudek_oponent.pdfPosudek oponenta práce810,33 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Novy_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce123,76 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/40452

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.