Název: MÉDIA A EXPERIMENT
Další názvy: Media and experiment
Autoři: Benešová, Daniela
Vedoucí práce/školitel: Merta Vladimír, Doc. akademický malíř
Oponent: Sloupová Andrea, PhDr. Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/44586
Klíčová slova: performance;komunikace;pohybový dialog;video art;prostředí
Klíčová slova v dalším jazyce: performance;communication;video art;movement dialogue;environments
Abstrakt: Koncept komunikace je velmi obecný, spadá přímo do okruhu sociologie, čehož se moje performance také dotýká. Její hlavní motiv však není přímo o lidské komunikaci a lidských vztazích, ale o principu reciprocity mezi dvěma celky, které ve videu působí jako organické tělesa více než jako lidské bytosti. Tedy se nejedná pouze o psychologický obsah, zaměřený na striktní sociologický problém. Tato performance je zaměřena spíše na experiment s fyzickým průběhem akce a reakce dvou na sebe nezávislých těles propojených vnějším elementem, v tomto případě látkou. Performance začíná pohledem na černé těleso, které se mění a prolíná do tvarů a obrazců. Tato hmota se po chvíli prolínání začne rozdělovat. Rozdělí se na dvě části, kdy zůstane propojená jen dlouhými černými liniemi. Ty jediné těleso drží pohromadě. Mezi dvěma částmi vzniká pohybový dialog, který postupem času graduje. Z videa je patrné, která ze stran vyhrává. Jedna strana má větší problém pohybovat se a donutit k pohybu druhou stranu. Vše vyvrcholí v momentě, kde je oblek násilím stáhnut z jednoho z aktérů, čímž se roztrhne jejich spojení i možnost komunikace a performance končí. Video je založeno na porovnání. Jak jsem již uvedla, performance má stanovený počátek a konec, proto není problém ji skoro přesně zopakovat. První performance byla ve velice kontrolovaném a speciálně vybraném prostředí. Sál byl ideální svojí velikostí, osvětlením, teplotou a barvou. Zajímalo mě tedy, co přesně se vizuálně změní, pokud performance zopakuji v prostředí, které nemohu ovládat. Po zopakování celého procesu jsem měla strukturou podobnou verzi, která však byla obsahově daleko více chaotická. Tyto kruté podmínky vytvořily tón pro zobrazení videa. Díky tolika zdánlivě negativním aspektům vznikl zajímavý a energetický výsledek. Výsledkem mé práce jsou tudíž dva videozáznamy jedné a té stejné performance ovlivněné dvěma různými prostředími. Na první pohled obě videa v porovnání působí jako obrazy harmonicky a přirozeně. Jedno z prostředí je však fyzicky pro aktéry velmi kruté. Toto fakt ovšem divák performance smyslově nepociťuje. Pro diváka může být zajímavé porovnat tyto dva akty, aniž by měl zprvu povědomí o diametrálně rozdílných podmínkách vzniku obou aktů.
Abstrakt v dalším jazyce: In this work I focused on performance. Performance is a very broad concept, with many possible interpretations. I chose an experiment in communication and interconnection. I created a suit for this purpose as a means of communication. This suit is sewn from a very elastic fabric, which is flexible enough to maintain human weight. The performance begins with view on a black mass, that changes and blends into shapes. This mass, after a moment of intertwining, begins to divide. It is divided into two parts, where it remains connected only by long black lines, the only thing holding that body together. A movement dialogue is created between these two parts, which graduates over time. It is clear from the video, which side is wining, the height disparity can be seen. One side has problem moving and forcing the other side to move. Everything culminates in moment where the suit is forcibly removed from one of the actors. With tearing up their connection and the possibility of communication, the performance ends. First performance was in a very controlled and specially selected environment. It was ideal for its size, lighting, temperature and color. I repeated that same performance in an environment that I can't control. Result of my work is therefore two video recordings of the same performance influenced by two different environments. At first glance, in comparison, videos looks harmoniously and naturally. However, one of the environments is physically very cruel for the actors. The viewer does not feel the performance sensory. Therefore, it may be interesting for the viewer to compare these two acts without first knowing about the diametrically different conditions.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KVU)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
daniela_benesova_bakalarska_prace_finalni.pdfPlný text práce2,19 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Benesova_v.docxPosudek vedoucího práce62,35 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
Benesova_o.docxPosudek oponenta práce41,48 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
Benesova.pdfPrůběh obhajoby práce260,42 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/44586

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.