Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorKadlec Petr, Ing. Ph.D.
dc.contributor.authorDrož, Adam
dc.contributor.refereeStachová Lenka, Ing. Ph.D.
dc.date.accepted2022-6-13
dc.date.accessioned2022-06-20T10:18:55Z-
dc.date.available2021-10-8
dc.date.available2022-06-20T10:18:55Z-
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-5-25
dc.identifier89119
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/48008-
dc.description.abstractPředkládaná práce se zabývá vodíkovými palivovými články s protonově vodivou membránou. V první kapitole je probráno rozdělení vodíkových palivových článků primárně z hlediska konstrukce, použitého elektrolytu a provozních teplot. Stručně jsou popsány hlavní rozdíly a uvedeny příklady možných aplikací jednotlivých typů palivových článků. Další část práce je věnována teoretickému rozboru palivových článků s polymerní iontově vodivou membránou. Vysvětlen je samotný princip fungování a následně jsou popsány jednotlivé komponenty, ze kterých se tento palivový článek skládá zejména po materiálové stránce. Následně jsou uvedeny příklady využití palivových článků pro různé typy aplikací ať už v automobilovém průmyslu, nebo jako záložní zdroje elektrické energie a jiné. Další dvě kapitoly se věnují možnostem výroby a skladování vodíku. Poslední kapitola práce představuje experimentální část, která se věnuje zejména stacku sestaveného z pěti palivových článků a jeho měření v různých režimech zatěžování a regulace zásobování vodíkem. Zkoumán je také vliv vlhkosti a koncentrace kyslíku v uzavřeném pracovním prostředí palivového článku. Na závěr byla provedena analýza katalytických vrstev použitých v testovaném palivovém článku pomocí skenovací elektronové mikroskopie s prvkovou analýzou a byly pořízeny CT snímky jednoduchého palivového článku pro detailní zobrazení jeho vnitřního uspořádání. Jako doplnění jsou v práci prezentovány výsledky termických analýz polymerní membrány a uhlíkového papíru.cs
dc.format56 s. (76 270 znaků)
dc.language.isocs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plzni
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení
dc.subjectpalivový článekcs
dc.subjectvodíkcs
dc.subjectprotonově vodivá membránacs
dc.subjectplynově difuzní vrstvacs
dc.subjectkatalytická vrstvacs
dc.subjectbipolární deskycs
dc.subjectcyklická voltametriecs
dc.subjectskenovací elektronový mikroskopcs
dc.subjectvýpočtová tomografiecs
dc.subjectsimultánní termická analýzacs
dc.titleEkologické napájecí systémy s vodíkovými palivovými článkycs
dc.title.alternativeEcological power supply systems with hydrogen fuel cellsen
dc.typediplomová práce
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-levelNavazující
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta elektrotechnická
dc.thesis.degree-programMateriály a technologie pro elektrotechniku
dc.description.resultObhájeno
dc.description.abstract-translatedThis diploma thesis deals with hydrogen fuel cells with a proton exchange membrane. The first chapter discusses the classification of hydrogen fuel cells in terms of construction, type of electrolyte and operating temperature. The main differences are briefly described and examples of possible applications of individual types of fuel cells are given. The next part of the work is devoted to the theoretical analysis of fuel cells with a proton exchange membrane. The very principle of operation is explained and then the individual components of which this fuel cell is composed are described, especially in terms of material. The following are examples of the use of fuel cells for various types of applications, whether in the automotive industry or as backup sources of electricity and more. Other two chapters deal with the possibilities of hydrogen production and storage. The last chapter of this thesis is an experimental part, which is mainly devoted to the measurement of the assembled fuel cell stack in different modes of power loading and regulation of hydrogen supply. The effect of humidity and oxygen concentration in the closed working environment of the fuel cell stack is also investigated. Finally, analysis of the catalytic layers used in the tested fuel cell by using scanning electron microscopy with analysis of chemical elements in tested material were performed and CT images of a simple fuel cell were taken for a detailed view of its internal arrangement. In addition, the results of thermal analysis of the polymer membrane and carbon paper are presented.en
dc.subject.translatedfuel cellen
dc.subject.translatedhydrogenen
dc.subject.translatedproton exchange membraneen
dc.subject.translatedgas diffusion layeren
dc.subject.translatedcatalytic layeren
dc.subject.translatedbipolar platesen
dc.subject.translatedcyclic voltammetryen
dc.subject.translatedscanning electron microscopeen
dc.subject.translatedcomputed tomographyen
dc.subject.translatedsimultaneous thermal analysisen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KET)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DP_Palivove_clanky_Droz_FINAL.pdfPlný text práce3,48 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekOponentaSTAG.pdfPosudek oponenta práce55,88 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
PosudekVedoucihoSTAG.pdfPosudek vedoucího práce51,49 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce35,11 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/48008

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.