Název: Počáteční roky učitele 1. stupně ZŠ v Plzni a okolí
Další názvy: Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas
Autoři: Lorencová, Štěpánka
Vedoucí práce/školitel: Soukupová Pavla, Mgr. Ph.D.
Oponent: Nováková Daniela, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48293
Klíčová slova: učitel;začínající učitel;vstup do profese;reflektivní deník začínajícího učitele;problémy a potřeby začínajících učitelů;realizace a procesy učení;metody a formy vyučování;důkazy o učení;plánování výuky začínajícím učitelem;podpora procesů učení žáků začínajícím učitelem
Klíčová slova v dalším jazyce: teacher;beginning teacher;entering the profession;reflective teacher´s diary;problems and needs of beginning teachers;implementation and learning processes;methods and forms of education;proofs about learning;planning learning processes of beginning teacher;supporting learning processes of puppils by beginning teacher
Abstrakt: Tato diplomová práce, jejíž téma bylo: "Počáteční roky začínajícího učitele na 1. stupni ZŠ se zaměřením na analýzu plánování a realizace výuky začínajícím učitelem," nalezla a analyzovala počáteční problémy a potřeby začínajících učitelů v oblasti didaktického plánování a realizaci výuky v období jejich vstupu do profese. Dalšími potřebami a problémy, které však nebyly tak četné, byly plánování a příprava na vyučování, uspořádání času, kázeňské problémy, komunikace s žáky, jejich rodiči a kolegy, technická připravenost na profesi a aktuální téma COVID-19 a s ním spojené problémy. Našla a navrhla způsoby podpory a efektivní kroky a formy této podpory u začínajících učitelů 1. stupně základních škol v Plzni a okolí do 5 let praxe. V teoretické části byl definován pojem učitel a začínající učitel a problémy a potřeby, které vyvstaly z části praktické. V té pak byly tyto problémy a potřeby analyzovány, popsány a objasněny. Pro nalezení těchto problémů a potřeb byla v praktické části použita triangulace metod: reflektivního pedagogického deníku, polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Z výzkumu vyplynulo, že každého učitele mohou potkat jiné problémy, potřeby a situace, se kterými si bude muset poradit při realizace jeho profese. Výsledky této diplomové práce pouze pomohli objasnit vybrané problémy a potřeby zejména v oblasti realizace a plánování výuky a jak si s nimi lze poradit.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis, whose topic was "Early years of the elementary school teacher in Pilsen and surrounding areas with focus on analysis planning and implementantation of instruction by beginning teacher," found and analysed the initial problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction as they enter the profession. Other needs and problems that were not so numerous, however, were planning and preparation for teaching, time management, disciplinary problems, communication with students, their parents and colleagues, technical readiness for the profession, and the current topic of COVID-19 and its related problems. It found and suggested ways of support and effective steps and forms of this support for beginning teachers at lower primary school in Pilsen and its surroundings within 5 years of practice. The theoretical part defined the concept of teacher and beginning teacher and the problems and needs that arose from the practical part. In the latter, these problems and needs were then analysed, described, and clarified. To find these problems and needs, a triangulation of methods was used in the practical part: reflective teaching diary, semi-structured interview and observation. The research revealed that each teacher may encounter different problems, needs and situations that he/she will have to deal with in the implementation of his/her profession. The results of this thesis have only helped to clarify the selected problems and needs of beginning teachers in didactic planning and implementation of instruction and how they can be dealt with.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPG)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
DiplomaPrace_PocateniRokyZacinajicihoUcitele.pdfPlný text práce1,75 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Lorencova VP.pdfPosudek vedoucího práce152,37 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Lorencova OP.pdfPosudek oponenta práce215,32 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Lorencova O.pdfPrůběh obhajoby práce5,84 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/48293

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.