Název: Vývoj a výroba valivých korozivzdorných ložisek s klecemi z termoplastického polymeru peek pro použití v sestavě regulačních pohonů PRO a PRO-M pro JE VVER 440
Další názvy: Development and manufacture of rolling bearings made of stainless steels with cages made of thermoplastic polymer peek for usage in nuclear reactor VVER 440 control rod drive mechanism PRO and PRO-M group
Autoři: Poledna, Martin
Citace zdrojového dokumentu: Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách. Sborník z 12. konference 17. – 19. říjen 2017. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017, s. 67-70.
Datum vydání: 2017
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: https://srni.vzuplzen.cz/wp-content/uploads/2021/04/sborniksrni_2017.pdf
http://hdl.handle.net/11025/51357
ISBN: 978-80-261-0741-5
Klíčová slova: valivá ložiska;VVER 440;PRO;PRO-M
Klíčová slova v dalším jazyce: rolling bearings;WWER-440;PRO;PRO-M
Abstrakt: Vývoj nových valivých ložisek pro použití v sestavách regulačních pohonů vyráběných firmou ŠKODA JS a.s. (dále jen ŠJS) a firmou SLB spol. s r.o. (dále jen SLB) byl realizován v důsledku závislosti na unikátním výrobci těchto komponent z ruské federace. Jedním z cílů vývoje byla optimalizace materiálového složení jednotlivých komponent s ohledem na provozní podmínky ložisek. U klecí ložisek došlo k záměně původní ruské korozivzdorné martenzitické oceli 14Ch17N2, austenitické oceli 08CH18N10T (08Х18Н10Т) dle předpisů GOST a TУ, bronzu a ftoroplastu za termoplastický polymer Ketron PEEK 1000 (dále jen PEEK) a u valivých těles a kroužků ložisek došlo k záměně původních ruských martenzitických ocelí 95Ch18(-Š), (95Х18-Ш) a 110Ch18M-ŠD (110Х18М-ШД) dle předpisů GOST za obdobnou martenzitickou korozivzdornou ocel AISI 440C (1.4125) dle norem ASTM. Pro ověření komponent při simulaci reálný podmínek provozu na zkušebním stendu ŠJS byl vytvořen komplexní program kontrol a zkoušek, který imitoval pracovní podmínky ložisek v sestavě pohonu regulačního orgánu (PRO nebo PRO-M) za stavů regulace, havarijní ochrany i práce pohonu v podmínkách bez zaplavení vodou. Vliv radiačního a teplotní stárnutí ložisek byl simulován ve spolupráci s ÚJV Řež, a.s. Následně provedené kontroly a zkoušky prokazatelně potvrdily, že nový materiál PEEK splňuje veškeré požadavky při jeho použití v klecích valivých ložisek regulačních pohonů a díky své nižší hmotnosti a dobrým třecím vlastnostem přispívá k velmi dobrým provozním vlastnostem nových valivých ložisek. Stejně tak se potvrdilo, že použitá obdobná korozivzdorná martenzitická ocel AISI 440C má srovnatelné vlastnosti a odolnost vůči působícím vlivům pro navržený účel použití.
Práva: © Západočeská univerzita v Plzni
Vyskytuje se v kolekcích:Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2017
Zvyšování životnosti komponent energetických zařízení v elektrárnách 2017

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
sborniksrni_2017-uvod.pdfPlný text4,91 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
sborniksrni_2017-113-116.pdfPlný text587,29 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/51357

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.