Title: Programování počítačem řízených strojů na ZŠ – předvýzkum
Other Titles: Programming of computer controlled machines at primary schools – preliminary research
Authors: Moc, Pavel
Citation: MOC, P. Programování počítačem řízených strojů na ZŠ – předvýzkum. Inovace a technologie ve vzdělávání, 2022, roč. Neuveden, č. 2, s. 36-44. ISSN: 2571-2519
Issue Date: 2022
Document type: článek
article
URI: http://hdl.handle.net/11025/51549
ISSN: 2571-2519
Keywords: CNC soustruh ve výuce;CNC frézka ve výuce;3D Tiskárna;technické vzdělávání na ZŠ;stroje;technika;inženýrství;matematika;algoritmizace, PLC, Logo Siemens, Logo Soft.
Keywords in different language: CNC Mills in the classroomů;CNC Cutter in the classroom;3D Printer;technical education in primary school;machines;technics;engineering;engineering;algorithmization, PLC, Logo Siemens, Logo Soft.
Abstract: Problematikou programování strojů řízených počítačem se v primárním vzdělávání setkáváme zpravidla jen u 3D tisku. Školy obvykle nedisponují dalšími stroji např. CNC frézka, laserová frézka atd. Inkriminovanou problematiku lze samozřejmě aplikovat i na jiná programovatelná zařízení v domácnosti. Tato problematika je žákům bližší a patrně by se projevila ve větší motivaci. Mohlo by se jednat např. o inteligentní elektroinstalace, domácí spotřebiče atd. Následný výzkum se zaměřuje na vlastní technickou proveditelnost výzkumu v praxi. Na jeho technické zajištění, časovou náročnost a porozumění zadaným výzkumným testům. Především vyplnění dotazníku žáka a Testu profesní orientace. Samostatnou kapitolou jsou úkoly pro žáky, zaměřené na programování Logo. Dle výsledku tohoto programování může dojít k úpravě úkolů, případně ke změně programovatelného zařízení.
Abstract in different language: In primary education, we usually only encounter the programming computer-controlled machines with 3D printing. Schools usually do not have other machines, for example, CNC milling machine, laser milling machine, etc. The incriminated issue can of course also be applied to other programmable devices at home. This issue is closer to the pupils and would probably cause greater motivation. It could be, for example, intelligent electrical installations, household appliances, etc. Folowing research focuses on the actual technical feasibility of the research in practice. On its technical provision, time requirement and understanding of assigned research tests. Above all, filling out the student questionnaire and the Professional Orientation Test. A separate chapter contains tasks for pupils, focused on Logo programming. Depending on the result of this programming, the tasks may be adjusted, or the programmable device may be changed.
Rights: © Západočeská univerzita v Plzni
Appears in Collections:OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Itev_2_Moc.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/51549

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD