Název: Syndrom vyhoření u učitelů prvního stupně
Další názvy: Burnout syndrome in elemetary school teachers
Autoři: Šornová, Nikola
Vedoucí práce/školitel: Kubíková Kateřina, Mgr. Ph.D.
Oponent: Lohrová Kateřina, PhDr. Mgr. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56965
Klíčová slova: syndrom vyhoření;učitel prvního stupně zš;stres;prevence vyhoření
Klíčová slova v dalším jazyce: burnout;primary school teacher;stress;burnout prevention
Abstrakt: Syndrom vyhoření, fenomén dnešní doby, hrozba současných učitelů. I přesto, že byl tento syndrom objeven v minulém století, stále se nedaří stanovit přesnou a jednotnou definici. Nicméně Světová zdravotnická organizace syndrom vyhoření popisuje jako důsledek chronického stresu na pracovišti, který nebyl úspěšně zvládnut. I když se projevy mohou u každého člověka mírně lišit, můžeme vyhoření charakterizovat ve třech oblastech - pocity vyčerpání energie, zvýšený mentální odstup od zaměstnání nebo pocity negativismu či cynismu vůči zaměstnání, pocity snížené pracovní efektivity a nedostatku úspěchu. Diplomová práce mapuje základní charakteristiky syndromu vyhoření, popisuje jeho projevy, a to v oblasti fyzického i duševního zdraví, vymezuje příčiny syndromu vyhoření s důrazem na stres jakožto hlavní spouštěč dlouhodobé psychické zátěže vedoucí k vyhoření. Diplomová práce také vysvětluje důležitost prevence syndromu vyhoření jako efektivní způsob řešení tohoto problému, a to na úrovni osobní, vztahové i organizační. Zmiňuje různé techniky zaměřené na prevenci, které si mohou učitelé vyzkoušet. Ve výzkumné části je představeno dotazníkové šetření zaměřené na hodnocení pracovních schopností učitelů a klima učitelského sboru. Dotazníkové šetření je sestaveno ze standardizovaných dotazníků, jejichž výsledky interpretují aktuální situaci v zapojených základních školách a individuální pracovní schopnosti českých učitelů, kteří byli ochotní se do výzkumu zapojit. Výzkum představuje maximum získaných výsledků, které se z odpovědí respondentů daly získat, například i to, jaké je průměrné hodnocení pracovních schopností jednotlivými respondenty, jaké oblasti pracovních schopností hodnotili respondenti nejlépe a které nejhůře, v jakých oblastech klimatu učitelského sboru si zapojené školy vedly lépe než vzorek škol nebo zda na hodnocení pracovních schopností a klimatu učitelského sboru mají vliv věk s délkou praxe. Na závěr výzkumné části byly provedeny korelace, které měly odhalit případné vzájemné vlivy jednotlivých faktorů dotazníků.
Abstrakt v dalším jazyce: Burnout syndrome, a phenomenon of today's time, a threat to today's teachers. Despite the fact that this syndrome was discovered in the last century, it is still not possible to establish a precise and uniform definition. However, the World Health Organization describes burnout as the result of chronic workplace stress that has not been successfully managed. Although the manifestations may differ slightly for each person, we can characterize burnout in three areas - feelings of energy depletion, increased mental distance from work or feelings of negativism or cynicism towards work, feelings of reduced work efficiency and lack of success. The diploma thesis maps the basic characteristics of the burnout syndrome, describes its manifestations, both in the field of physical and mental health, defines the causes of the burnout syndrome with an emphasis on stress as the main trigger of long-term psychological stress leading to burnout. The diploma thesis also explains the importance of preventing burnout syndrome as an effective way to solve this problem, on a personal, relational and organizational level. It mentions various prevention techniques that teachers can try. In the research part, a questionnaire survey focused on the evaluation of teachers' working abilities and the climate of the teaching staff is presented. The questionnaire survey is made up of standardized questionnaires, the results of which interpret the current situation in the participating elementary schools and the individual work skills of the Czech teachers who were willing to participate in the research. The research represents the maximum obtained results that could be obtained from the respondents' answers, for example, what is the average assessment of work abilities by individual respondents, which areas of work abilities were rated best and worst by the respondents, in which areas of the climate of the teaching staff did the participating schools perform better than the sample of schools or whether age and length of experience have an effect on the evaluation of the working abilities and climate of the teaching staff. At the end of the research part, correlations were carried out to reveal possible mutual influences of individual factors of the questionnaires.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KPS)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Sornova_DP.pdfPlný text práce3,44 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sornova_posudek vedouci DP.pdfPosudek vedoucího práce376,07 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sornova_posudek oponenta DP.pdfPosudek oponenta práce408,46 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Sornova_obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce357,03 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56965

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.