Název: | Novohistorická interpretace alžbětinského dramatu - analýza v kontextu současné teorie interpretace |
Další názvy: | New Historicism and the Interpretation of Elizabethan Drama - Analysis in the Context of Current Theories of Interpretation |
Autoři: | Vrchlavská, Linda |
Vedoucí práce/školitel: | Kastnerová, Martina |
Oponent: | Ševčík, Miloš |
Datum vydání: | 2013 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/9738 |
Klíčová slova: | Stephen Greenblatt;nový historismus;William Shakespeare;alžbětinské drama;literární teorie;renesance;teorie interpretace |
Klíčová slova v dalším jazyce: | Stephen Greenblatt;new historicism;William Shakespeare;elizabethan drama;literary theory;renaissance;theory of interpretation |
Abstrakt: | Záměrem diplomové práce je kritická analýza nového historismu, směru literární interpretace, se zaměřením na práci jeho čelního představitele Stephena Greenblatta. Práce se zabývá charakteristickou nového historismu a analýzou jeho metod a specifického přístupu k textu, který zahrnuje snahu číst díla v v jejich historickém a sicuálním kontextu, který je utvářen a následně sám ovlivňuje neustálý tok moci. Práce se také věnovuje komparaci s jinými teoretickými proudy 20. století z hlediska inspirace a společných charakteristik, včetně rozdílností novohistorické metodologie a jejich cílů, a to například s marxismem, feminismem, postkoloniálními studiemi či psychoanalýzou, které se ve svých pojetích literární teorie také věnovaly dílu Williama Shakespeara. Závěrečná část práce se zabývá kritickou analýzou Greenblattových interpretačních metod a závěrů v rámci čtyř Shakespearových her. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The thesis aims to provide an analysis of the New Historicist interpretation of Elizabethan drama, represented especially in the works of Stephen Greenblatt. The thesis deals with main characteristics, methods and specifics of the New Historicist approach to the texts, which include an attempt to read the work through the optic of its historical and social context, created and reciprocally influenced by the ever-present flow of power. It also outlines and compares some of the dominant literary theories of the 20th century, for example Marxism, psychoanalysis, feminism and post-colonial studies within their interpretation of Shakespeare´s work. The last part of the thesis is mainly a critical analysis of Greenblatt´s specific interpretative methods and his conclusions within four plays of Shakespeare. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KFI) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
vrchlavska DP.pdf | Plný text práce | 735,36 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Vrchlavska posudek DP vedouci.rtf | Posudek vedoucího práce | 1,47 MB | RTF | Zobrazit/otevřít |
Vrchlavska_Sevcik.rtf | Posudek oponenta práce | 2,03 MB | RTF | Zobrazit/otevřít |
Vrchlavska_Linda.pdf | Průběh obhajoby práce | 388,72 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/9738
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.