Title: Use of negative examples in training the HVS semantic model
Other Titles: Vliv negativních příkladů na trénování HVS sémantického modelu
Authors: Jurčíček, Filip
Švec, Jan
Zahradil, Jiří
Jelínek, Libor
Citation: JURČÍČEK, Filip; ŠVEC, Jan; ZAHRADIL, Jiří; JELÍNEK, Libor. Use of negative examples in training the HVS semantic model. In: Text, speech and dialogue. Berlin: Springer, 2006, p. 605-612. (Lectures notes in computer science; 4188). ISBN 978-3-540-39090-9.
Issue Date: 2006
Publisher: Springer
Document type: článek
article
URI: http://www.kky.zcu.cz/cs/publications/JurcicekF_2006_Useofnegative
http://hdl.handle.net/11025/17132
ISBN: 978-3-540-39090-9
Keywords: sémantický model;HVS;negativní příklady;korpus vlakových dotazů
Keywords in different language: semantic model;HVS;negative examples;train timetable corpus
Abstract: Článek popisuje HVS sémantický model a nový způsob zlepšení účení modelu n a základě negativních příkladů extrahovaných (automaticky) z ručně anotovaného korpusu. Korpus je souhrn dialogů z uzavřené úlohy vlakových dotazů. Standardní PARSEVAL skóre základního systému se významně zlepšilo. F-measure (LF) se zvýšilo z 45.4% na 49.1%.
Abstract in different language: This paper describes use of negative examples in training the HVS semantic model. We present a novel initialization of the lexical model using negative examples extracted automatically from a semantic corpus as well as description of an algorithm for extraction these examples. We evaluated the use of negative examples on a closed domain human-human train timetable dialogue corpus. We significantly improved the standard PARSEVAL scores of the baseline system. The labeled F-measure (LF) was increased from 45.4% to 49.1%.
Rights: © Filip Jurčíček - Jan Švec - Jiří Zahradil - Libor Jelínek
Appears in Collections:Články / Articles (KKY)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JurcicekF_2006_Useofnegative.pdfPlný text162,94 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/17132

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.