Title: Geometrická abstrakce
Other Titles: Geometric abstraction
Authors: Poršová, Denisa
Advisor: Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
Referee: Vančát Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2016
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/24074
Keywords: abstrakce;geometrická abstrakce;expresivní abstrakce;kresba;malba;krajina
Keywords in different language: abstraction;geometric abstraction;expressive abstraction;drawing;painting;landscape
Abstract: V mé diplomové práci jsem se zabývala geometrickou abstrakcí, kde jsem na tohle téma vytvořila šest velkoformátových obrazů o velikosti 150x100cm. Pro své obrazy jsem hledala inspiraci v krajině a okolí, kterou jsem míjela při jízdě dopravními prostředky při mých běžných cestách, tedy nejčastěji se jednalo o budovy, lesy, pole a silnice. Dále jsem samozřejmě čerpala i v historii abstrakce, kterou jsem shrnula v teoretické části mé práce. Celá práce se v průběhu vyvíjela, původně jsem postupovala od fotografie, přes kresbu k malbě a od malby ke kresbě, přičemž na celou tvorbu mělo vliv mé okolí. Tyto vlivy je možné zaregistrovat od počáteční fotografie až po výsledné dílo. Didaktickou část jsem zkoumala na třech výukových jednotkách. Zajímalo mě, zda žáci dokážou pochopit a pojmout abstraktní umění svýma vlastníma očima. Této oblasti se více věnuji v poslední části své práce, jelikož odpovídá mému druhému cíli.
Abstract in different language: In my thesis I dealt with geometric abstraction, where I am on this topic has created six large paintings in size 150x100cm. For my paintings I was looking for inspiration in the landscape and surroundings, I passed the driving means of transportation during my regular journeys, most often it was the buildings, forests, fields and roads. I also, of course, drew even in the history of abstraction, which I have summarized in the theoretical part of my work. The whole work was developing during Originally I progressed from photography, through drawing to painting and from painting to drawing, while the whole creation would affect my surroundings. These effects can be registered from the initial image to the final work. Didactic part, I examined three teaching units. I wondered whether pupils can understand and absorb abstract art with their own eyes. This area is more devoted in the last part of his work, since it corresponds to my second goal.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KVK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP-Denisa Porsova.pdfPlný text práce5,19 MBAdobe PDFView/Open
SCAN_Porsova Denisa_vedouci_Polacek_2016.pdfPosudek vedoucího práce1,24 MBAdobe PDFView/Open
SCAN_Porsova Denisa_oponent_Vancat_2016.pdfPosudek oponenta práce824,61 kBAdobe PDFView/Open
Prubeh obhajoby - Porsova Denisa_2016.pdfPrůběh obhajoby práce437,13 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/24074

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.