Název: | Matoucí dvojice slov |
Další názvy: | Confusing word pairs |
Autoři: | Bílková, Kateřina |
Vedoucí práce/školitel: | Stašková Naděžda, PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2018 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/32006 |
Klíčová slova: | lexikální význam;paradigmatické vztahy;matoucí dvojice slov;homonymie;gramatická homonymie;homofonie;paronymie;mezijazyková homonymie;zrádná slova |
Klíčová slova v dalším jazyce: | lexical meaning;paradigmatic relations;confusing word pairs;homonymy;grammatical homonymy;homophony;paronymy;interlingual homonymy;false friends |
Abstrakt: | Tato bakalářská práce se zabývá tématem matoucích dvojic slov, které je podstatné jak pro studenty anglického jazyka, tak i pro rodilé mluvčí. Práce je rozdělena na dvě části, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část poskytuje čtenáři fundované informace týkající se lexikálního významu slov a paradigmatických vztahů mezi jazykovými jednotkami, důraz je kladen zejména na problematiku homonymie. Jsou zde vybrány čtyři skupiny homonym, konkrétně gramatická homonyma, homofona, paronyma a mezijazyková homonyma též nazývána zrádnými slovy, které jsou dále samostatně rozpracovány. Vysvětleny jsou také termíny jako absolutní homonymie, částečná homonymie, oronymie a homografie, vzhledem k jejich blízké souvislosti s daným tématem. V praktické části této práce jsou prezentovány konkrétní případy často zaměňovaných dvojic slov. Analýza je postavena na vysvětlení lexikálního významu jednotlivých pojmů a na nalezení společných znaků, kterými jsou vybrané skupiny homonym charakterizovány. Tato kapitola také obsahuje didaktizaci daného tématu. Jsou zde navržena cvičení, která by mohla sloužit jako výukový materiál. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This undergraduate thesis is concerned with the topic of confusing word pairs which is relevant not only for learners of English language but also for native speakers. It consists of two main parts, theoretical and practical one. The theoretical background provides the reader cohesive information concerning lexical meaning and paradigmatic relations with a special focus on homonymy. Four main groups of homonyms are selected and further elaborated, specifically grammatical homonyms, homophones, paronyms and interlingual homonyms, also called false friends. However, terms such as absolute homonymy, partial homonymy, proper homonymy, oronymy and homography are included as well because of their close relation to the subject matter. In the practical part of the thesis, concrete examples of commonly confused word pairs are presented. The analysis is based on the explanation of the lexical meaning of each expression and on finding particular features within the selected group of homonyms. This part also contains pedagogical implications where exercises with correct answers connected to the topic of this paper are suggested. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KAN) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace Bilkova.pdf | Plný text práce | 1,03 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Bilkova JP.pdf | Posudek oponenta práce | 2,58 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Bilkova NS.pdf | Posudek vedoucího práce | 934,26 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Bilkova obh.pdf | Průběh obhajoby práce | 1,48 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/32006
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.