Název: Motorový člun
Další názvy: Ship
Autoři: Pavlenko, Olena
Vedoucí práce/školitel: Kubec Václav, Doc. Ing. Ph.D.
Oponent: Barták Jiří, Ing.
Datum vydání: 2018
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/32136
Klíčová slova: motorový člun;průmyslový design;transport;plavidlo;křídlová loď
Klíčová slova v dalším jazyce: ship;industrial design;power boat;hydrofoil;transport
Abstrakt: "Manta" jsem použila jako název svého návrhu lodi, protože mě inspirovalo právě toto zvíře, které je jedno z mořských tvorů, kteří dokáží létat nad hladinou vody. Tělo rejnoka , s ocasem připomínající ostrý šíp , evokuje rychlost a dynamiku. Tento tvar je aplikován, jak na design člunu, tak na logo samotného názvu. Člun je koncipován jako hybrid rekreačního a sportovního typu. Není přizpůsoben pro delší plavbu po moři, kvůli absenci kajuty a zastřešení. Na palubní desku jsem navrhla dotykový display pro ovládání elektroniky, při vypnutí působí palubní deska čistě a elegantně. Loď se ovládá pomocí volantu, umístěném v prostřední části palubní desky. Loď je také vybavená ochranným čelním sklem, pro lepší aerodynamiku a komfort za jízdy. Přední sedačky jsou rozmístěny z obou stran od volantu a jsou nastavitelné. Zadní posezení je maximálně pro čtyři cestující. Pod posezením se nachází úložný prostor s ledničkou. Při řízení řidič většinou stojí, jelikož ve vysokých rychlostech člun naráží do vln a loď se třese. Když řidič zastaví člun, může se posadit na jedno z otočných křesel a odpočinout si. V zadní části paluby je prostor pro odpočinek, kde posádka může relaxovat. V prostoru, mezi řidičem a zadními sedačkami, jsou na bocích umístěny odklápěcí stolky, sloužící k odkládání věcí. Základní rozměry lodi jsou: délka 12,6m, šířka bez křídel 3,3m (s křídly 5.5 m) a výška bez křídel 2.2 m (s křídly 2.9m). Loď je určena maximalně pro 6 osob. Jak již bylo zmíněno, návrh lodi s křídly jsem zvolila, protože křídla zmenšují odpor vody a tím je člun rychlejší. Samotný tvar křídel má obrovský vliv na aerodynamické a hydrodynamické vlastnosti. Spolu s výkonem motoru také ovlivňují rychlost. Během konzultací s odborníky jsem dosáhla optimálního tvaru. Bohužel jsem nemohla provést aerodynamickou zkoušku v programu "Fluent", která by mi pomohla vyhodnotit proudění vzduchu a proudění vody vůči trupu lodi a křídlům. Proto nevíme, jak se loď bude chovat za reálných podmínek. Co se týče materiálů, jejich vlastnosti také významně ovlivní chování člunu na vodě. Trup i křídla člunu jsou navrženy z kompozitních materiálů a uhlíkových vláken, kvůli pevnosti odlehčení člunu. Z internetových zdrojů a ergonomických postupů jsem navrhla optimální rozměry a počet schodů, pro snadné a bezpečné užívání. Zvolila jsem variantu nastupování ze zadní části, jelikož díky bočním křídlům není bezpečné nastupovat. Sedačky jsou navrženy stejným postupem. Jsou polohovatelné a otočné. Na přístrojové desce je systém navigace, vysílačka a integrovaný dotykový display s rozšířenými funkcemi, kterými se dá ovládat celý člun, například ovládání kotvy a vysouvacích úchytů na přivazování lany k molu. Uživatel člunu má, díky dotykovému display, plnou kontrolu nad navigací, povrchovým radarem, podvodním sonarem, ovládáním osvětlení a elektroniky, určené pro zábavu. Pro snadný přístup k motoru slouží odklápěcí zadní paluba, odkloní se pomocí hydraulických ramen. Čelní sklo s hlubokým dvojitým ohybem je vyrobeno z masivního skla, které plynule navazuje na čelní část lodi.
Abstrakt v dalším jazyce: As a topic for my bachelor thesis I chose sport boats. In my hometown, there are many boats and yachts. Vessels have become my passion so I wanted to design my own concept of a boat. The reason for choosing this topic was the curiosity of being able to create such a complex design. The purpose of my work was to create a formally innovative ship, which will appear pleasant and functional. Thus thanks to the consultations at the Faculty of Mechanical Engineering and the Faculty of Applied Sciences, I've been able to solve the functionality of the vessel. Another aim was to make the model in a 1:20 scale in real colors and then visualization of the design. The first part I did, was the market research then I started to look for inspiration in a nature and a sci-fi. I named my project "Manta" because I was inspired by this water's animal, which is a kind of a stingray who is able to fly over the water. In my theme; a motorboat, I had to go through boats already built of established companies, whether they are in the Czech Republic or even abroad. I studied the possibilities of moving in a water. The wing ships were an inspiration for me, the wing ship is a special kind of vessel that looks like a normal ship with added wings submerged under surface of water. While steering this kind of a boat it responds differently than a common boat and when reaching the required speed the hull rises above the water and lies on the wings. The boat has less water resistance, it's faster and the shape of the hull doesn't matter, more importantly is the deployment and shape of the wings The boat is a combination of a recreational and sporty type. The production process also involves the production of the model. Therefore my bachelor thesis is about showing the development of power boat from idea through sketches, 3D visualizations, 1:20 model. In addition, I made a display on the dashboard to control the electronics. The boat is driven by the display and the steering wheel. The instrument panel has a navigation system, all boat controls are integrated in the touch screen with enhanced features, which you navigate the boat. For example, the electrical anchor controls and the pull-out attachments to the rope tie. The Helmsman (ship's conductor) can see data from GPS navigation, surface radar, underwater sonar, as well as digital graphics, lighting parameters, and entertainment news through the touch screen. The seats are designed according to ergonomic dimensions, they are adjustable and swivelable. The whole interior is linked to the morphology of the entire ship design, the front seats are located from both sides of the steering wheel closer to the panel. When conducting, the Helmsman usually stands, because of a wave turbulences. In the back seats can accommodate four passengers and there is a storage integrated under those seats. On the sides in-between the Helmsman and the back seats, there are folding tables. I would also like to mention the materials used as there are important for this work. The whole ship is made of a carbon fiber and another composite technologies based on material properties.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KDE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
BP Olena Pavlenko 2018.pdfPlný text práce1,92 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pavlenko_v.pdfPosudek vedoucího práce261,45 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pavlenko_o.pdfPosudek oponenta práce369,03 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Pavlenko.pdfPrůběh obhajoby práce336,84 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/32136

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.